Huurteam Den Haag volledig mobiel

Het Huurteam van de gemeente Den Haag ondersteunt huurders in de particuliere sector bij kwesties over de huurprijs en achterstallig onderhoud. Sinds kort gebruiken de leden van het team een iPad voor het vastleggen van hun bevindingen. Dankzij een directe koppeling met de achterliggende, door IT-dienstverlener COOLProfs ontwikkelde applicatie worden de gegevens direct digitaal opgeslagen en centraal verwerkt.

Het Huurteam van de dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) van de Gemeente Den Haag ondersteunt huurders bij het onderzoeken of ze niet te veel huur en te hoge servicekosten betalen en of ze achterstallig onderhoud hebben. Hiertoe leggen de leden van het Huurteam huisbezoeken af. Tot voor kort moesten de leden van het Huurteam hun bevindingen handmatig in het back-officesysteem opvoeren. Omdat het systeem nog op verouderde technologie draaide die binnen de gemeente werd uitgefaseerd, werd besloten een nieuwe applicatie te laten ontwikkelen.

De gemeente Den Haag ging hiervoor in zee met COOLProfs, een IT-dienstverlener die eerder al met succes informatiesystemen voor de gemeente realiseerde. De gevolgde werkwijze – de consultants van COOLProfs werkten op locatie intensief samen met de leden van het Huurteam – en het gebruik van het Rapid Application Delivery platform OutSystems resulteerde binnen een half jaar in een nieuwe applicatie. Deze is niet langer woninggeoriënteerd, maar georganiseerd rondom de klant in de vorm van het burger service nummer (BSN). Hierdoor kunnen eenvoudig koppelingen tot stand worden gebracht met de gemeentelijke basisadministratie (GBA) en andere overheidssystemen.

Met de nieuwe applicatie hoeven de leden van het Huurteam hun bevindingen nog maar één keer in te voeren. Dit gebeurt door middel van tekst en beeldmateriaal op een iPad die in verbinding staat met de eigenlijke applicatie. Het sturende karakter van de applicatie zorgt dat de kans op fouten en onvolledige dossiers is geminimaliseerd Een puntentotaal dat automatisch door de applicatie wordt gegenereerd, verschaft de leden van het Huurteam en de huurders real-time inzicht in hoeverre de hoogte van de huur gerechtvaardigd is.

Wouter Boer, Teammanager van het Huurteam: ‘Met de nieuwe applicatie hebben we het hele administratieproces gecentraliseerd en gedigitaliseerd. Het Huurteam kan hierdoor altijd en overal over de juiste informatie beschikken. Ook het aanmaken van brieven met voorlichting voor huurders is veel gemakkelijker geworden met de nieuwe applicatie. Doordat de leden van het Huurteam minder tijd bezig zijn met het invoeren en verwerken van gegevens, kunnen ze proactiever acteren en zich volledig richten op het contact met de huurders. En dat is waar de meerwaarde van het Huurteam ligt.’

 

Gerelateerde berichten...