ICT-oplossing ondersteunt gemeente ‘s-Hertogenbosch in openbare ruimte

Defecte straatverlichting, verstopte riolen of vernielde wachthokjes; in een bruisende stad als ‘s-Hertogenbosch heeft de gemeente haar handen vol aan het leefbaar houden van de openbare ruimte. Daarom levert ontwikkelaar Op Orde nu vernieuwende administratiesoftware, die de verslaglegging in de buitenruimte automatiseert.

Opvallend is dat de nieuwe programmatuur zich voegt naar de bestaande manier van werken en maar weinig aanpassingen van de gebruiker vraagt, een bijzonder gegeven in een wereld waar de mogelijkheden van de software vaak leidend zijn.

Met de nieuwe applicatie op hun mobiele apparaten kunnen medewerkers van de gemeente direct aan de slag wanneer zij bijvoorbeeld beschadigd wegdek aantreffen. “Het systeem laat gebruikers automatisch de juiste stappen ondernemen, afgeleid van wat deze eerder heeft ingevuld”, legt Jeroen Lugte van softwareontwikkelaar Op Orde uit. “Daarbij vult het de gebruiker naadloos aan door tijdrovende handelingen deels zelfstandig uit te voeren en zorgen over de administratie weg te nemen”, aldus Lugte. Administratieve verplichtingen en de financiële afwikkeling zijn immers een noodzakelijk kwaad.

Hoge mate van configureerbaarheid
De gemeente ‘s-Hertogenbosch heeft voor een SaaS-oplossing gekozen, die draait in de cloud en waarvoor reguliere mobiele apparaten voldoende zijn voor implementatie. Bijzonder is dat het systeem zonder tussenkomst van een programmeur in hoge mate is te configureren. Dat betekent dat de softwaretoepassing volledig is toegespitst op de wensen van de gemeente en dat deze aansluit op de bestaande manier van werken.

Minder administratieve lasten door automatisering
Wanneer straatverlichting uitvalt, riolen verstopt raken of op straat vernielingen zijn aangericht, moet de gemeente tegen deze veiligheidsrisico’s optreden. De nieuwe app neemt de administratieve lasten over van het calamiteitenteam.

De software van Op Orde ondersteunt de melding en afhandeling van calamiteiten. Afhankelijk van het onderwerp ontvangen medewerkers bijvoorbeeld instructies over de correcte manier van handelen en de te volgen stappen, zoals wie zij op welk moment moeten inlichten. Ook maakt het systeem automatisch de rekening op, die in sommige gevallen op de veroorzaker van de vernielingen, verstoppingen of verstoringen kan worden verhaald, en legt het automatisch dossiers aan. “De complete administratie maakt het handelen van de gemeente inzichtelijk voor en te verantwoorden aan overtreders, personen binnen de organisatie en de belastingbetaler”, legt ontwikkelaar Jeroen Lugte uit.

Eenvoudig overzicht op de markten
Ook de marktmeesters van ‘s-Hertogenbosch gaan aan de slag met een nieuw systeem om de marktervaring van bezoekers te verbeteren. De zeven markten die de stad wekelijks telt, zorgen immers voor de nodige drukte. De marktmeesters leggen eenvoudig vast welke kooplui op de markt staan, hoeveel vierkante meter zij in gebruik hebben en in welke branche hun handel valt, waarbij het systeem rekening houdt met speciale verordeningen die de spelregels voor de marktkooplui vastleggen. Op een kaart is bovendien de marktopstelling ingetekend, waardoor alle gegevens eenvoudig zijn in te zien door een druk op de juiste locatie.

Gerelateerde berichten...