Internet of Things verandert SEO

internet

Voor de meeste online content geldt dat de vindbaarheid door verschillende zoekmachines de belangrijkste succesfactor is. Google verandert regelmatig het zoekalgoritme om ervoor te zorgen dat gebruikers de meest relevante resultaten als eerste te zien krijgen.

Tot voor kort was SEO redelijk overzichtelijk: mensen zochten op hun laptop via enkele steekwoorden naar relevante websites. Anno nu zoeken we vaker op mobiele apparaten naar relevante lokale resultaten, gebruiken spraaktechniek om onze zoekopdracht in te spreken of krijgen de resultaten op een smartwatch te zien.

Mogelijk spreken we binnenkort van COO (Connected Object Optimisation) in plaats van Search Engine Optimisation (SEO). Dankzij de smartphone hebben we altijd en overal toegang tot informatie en dit zal verder toenemen door de komst van nieuwe apparaten die met het internet zijn verbonden.

Door langere zoekopdrachten zullen zoekmachines content beter moeten ‘begrijpen’, zodat ze meer relevante en gepersonaliseerde resultaten tonen. Ook snelheid is nog belangrijker op een mobiel. Bovendien zullen gesproken zoekopdrachten en een intelligente persoonlijke assistent hoogstwaarschijnlijk traditionele zoekopdrachten in de toekomst vervangen. Momenteel zijn gesproken zoekopdrachten nog geen gemeengoed, maar Apple, Amazon en Google maken er al wel gebruik van.

Gerelateerde berichten...