Interxion en VHTO lanceren datacenter-game voor jongeren

Datacenterleverancier Interxion: A Digital Realty Company en VHTO Landelijk expertisebureau meisjes/vrouwen en bèta/techniek, hebben een educatieve game voor jongeren gelanceerd. Het spel is ontwikkeld door vijf informatica-studenten van de TU Delft, en laat zien welke rol datacenters spelen in de digitale economie.

Ook worden abstracte begrippen als ‘cloud’ en ‘connectiviteit’ toegelicht. Naast een educatieve functie is de game bedoeld om jongeren te enthousiasmeren voor een carrière in de IT-sector. De meiden die deelnamen aan het DigiVita zomerkamp hadden de primeur: zij mochten de game gister als eerste proberen.

Mysterie in het datacenter
In de online quest game kruipen spelers in de huid van een datacenter-engineer, die samen met collega’s een mysterie moet oplossen. Spelers kunnen op een laagdrempelige, en praktische manier kennis maken met wat er gebeurt in datacenters, wat datacenters zijn en waarom deze zo’n essentiële functie hebben in de maatschappij. De game is gericht op kinderen tussen de 10 en 14 jaar, en kan in duo’s worden gespeeld.

De datacentergame is ontwikkeld door een studententeam van de opleiding Computer Science and Engineering van de TU Delft. De studenten, Gedeon d’Abreu de Paulo, Bilal el Attar, Ali Al-Kaswan, Lufther Kronstadt en Gianni Wiemers, hebben het spel ontwikkeld als onderdeel van hun Bachelor, en zijn hierin begeleid door Shirley de Wit van VHTO en Melissa Scholten van Interxion.

Onthulling
De game werd gister onthuld tijdens het jaarlijkse DigiVita Zomerkamp, en kon rekenen op groot enthousiasme van de deelneemsters:

“Het DigiVita Zomerkamp is een van de activiteiten die VHTO heeft ontwikkeld om meisjes op een laagdrempelige manier met de verschillende facetten van programmeren en met IT kennis te laten maken, vertelt Cocky Booij, directeur VHTO. “De activiteiten op dit zomerkamp worden verzorgd door vrouwelijke studenten Informatica, IT-professionals en VHTO-medewerkers. De interactie met rolmodellen is een belangrijk onderdeel en ook leren de meisjes van elkaar, waardoor het plezier verhoogt. Op deze manier hopen wij de belangstelling bij meisjes voor IT te stimuleren”.

Technisch personeel van morgen
Volgens een onderzoek uit 2019 over werkgelegenheid in de datacentersector is de grootste uitdaging het vinden van technisch personeel. Om dit probleem te overwinnen investeert Interxion onder andere in educatieve programma’s voor scholieren om de interesse voor de sector te stimuleren. Melissa Scholten, Marketeer bij Interxion en een van de initiatiefnemers voor de ontwikkeling van het spel: “Hoewel datacenters een steeds belangrijkere rol spelen in de digitale economie, is het een relatief onbekend begrip in de belevingswereld van jongeren. Daarnaast heeft de technologiesector in brede zin te kampen met een tekort aan technisch personeel. Met dit laagdrempelige spel hopen we zowel kennis te vergroten, als interesse te kweken. De meisjes waren zo enthousiast dat ze het ook thuis gaan spelen, dus het lijkt erop dat dit gelukt is!”

 

Gerelateerde berichten...