IT’ers moeten hun soft skills beter ontwikkelen

IT’ers worden vaak gezien als nerds. Als ze van dat vooroordeel af willen komen, dan zullen ze beter moeten gaan  samenwerken met hun collega’s van andere afdelingen. IT’ers zijn onmisbaar nu informatietechnologie zo belangrijk is geworden.

Het probleem is echter dat de afstand tussen IT’ers en hun collega’s vaak heel groot is. Voor het succes van een onderneming is het volgens IT-consultants Bart Groothuis en Mirjam Verheijen essentieel dat ze meer begrip voor elkaar krijgen. Een behulpzame IT-afdeling is bijvoorbeeld een belangrijke factor voor het aantrekken en behouden van personeel in
het primaire proces.

In hun boek IT is mensenwerk beschrijven Groothuis en Verheijen meerdere pijnlijke communicatieproblemen tussen computerleken en IT’ers. Zo wilden gebruikers op de werkvloer van een GGZ-instelling veel video’s maken, terwijl de IT’ers dit juist wilden voorkomen omdat de server het niet aankon. Dit soort belangentegenstellingen leiden in de praktijk tot irritaties, terwijl er best oplossingen mogelijk zijn als beide partijen goed met elka  zouden communiceren. Mirjam Verheijen komt dit soort communicatieproblemen regelmatig tegen als consultant en partner van IT-adviesbureau M&I/Partners uit Zeist: ‘Er groeit dan een wij-zij-cultuur die heel contraproductief is. En die cultuur is extra jammer omdat hij eigenlijk niet nodig is.’

Succesvol samenwerken begint volgens de auteurs met beter communiceren. Dat gaat volgens hen een stuk beter als iedereen beseft dat men dezelfde doelen heeft. Iedereen bij een onderwijsinstelling wil graag beter onderwijs en iedereen binnen een zorginstelling wil patiënten beter maken. IT-consultant Bart Groothuis: ‘Als mensen beseffen dat ze hetzelfde doel hebben en niet zonder elkaar kunnen, dan ontstaat er al meer begrip.’

Er ligt volgens Groothuis en Verheijen ook een belangrijke taak bij het management van organisaties, zij kunnen die communicatie actief bevorderen. Ze kunnen dit bijvoorbeeld doen door verhalen te delen die alle ambities, doelen en prioriteiten samenbrengen. Ook moeten ze zorgen voor een veilige werkomgeving waarin mensen respect voor elkaar
hebben.

IT’ers zelf kunnen er ook veel aan doen om de kloof tussen IT en andere afdelingen te verkleinen: zij zouden kunnen werken aan hun soft skills. In IT is mensenwerk raden de auteurs de IT’ers aan om het gebruik van jargon te beperken, meer begrip te tonen voor het feit dat veel collega’s kennis missen en om beter te luisteren naar wat hen bezighoudt.

IT is mensenwerk – Het belang van soft skills voor IT-professionals en IT-managers is
beschikbaar vanaf 1 september 2022. ISBN 9789461265098, hardcover, prijs 23,50
euro, 112 pagina’s.
tgeverij Haystack.

Gerelateerde berichten...