Jobrapido en Smart Intuition Technology: Zoekprocessen voor zowel werkzoekenden als recruiters 50% effectiever

De werkgelegenheid in de EU is terug op het niveau van voor de wereldwijde economische crisis. Op dit moment is de uitdaging het oplossen van de toenemende scheefgroei tussen vraag en aanbod van werk.

Het percentage openstaande vacatures in de EU steeg van 1,4 in 2008 naar 2,2 in het tweede kwartaal van 2018[1]. Jobrapido, een wereldwijd succesvolle vacaturezoekmachine, ontwikkelde zelf Smart Intuition Technology™ (SIT), een zoekoplossing die werkt met kunstmatige intelligentie (AI), big data en taxonomische principes, bedoeld om zowel werkzoekenden als werkgevers effectiever te ondersteunen. Hoe kan SIT helpen om de discrepantie tussen vraag en aanbod van werk op te lossen?

De huidige zoekmachines zoeken op trefwoord en tonen alleen resultaten waarin dat trefwoord of, in het gunstigste geval, synoniemen ervan, voorkomen. Werkzoekenden missen daardoor relevante resultaten, terwijl bedrijven potentieel talent mislopen, simpelweg omdat zoeker en zoekende in hun zoekopdrachten niet dezelfde woorden gebruiken om kennis en ervaring te beschrijven.

Een voorbeeld: als een gebruiker zoekt naar een “junior medewerker administratie en financiën”, zullen de meeste zoekmachines alleen de resultaten tonen die alle trefwoorden bevatten. Dus de gebruiker ziet geen extra resultaten die aansluiten bij zijn zoekopdracht, zoals “administratief medewerker”, “financiële administratie”, “junior financieel medewerker”, etc. En bovendien, een werkzoekende die zoekt op “administratief medewerker” kan heel goed beschikken over de vereiste vaardigheden voor een functie als “financieel medewerker”, “boekhoudkundig medewerker”, “bureaumedewerker advocatenkantoor”, “medewerker facturatie”, etc.

Met behulp van taxonomie, kunstmatige intelligentie en machine-learning verzamelt en combineert SIT informatie over de interesses van werkzoekenden, om die vervolgens te koppelen aan het meest complete aanbod relevante vacatures. Deze nieuwe technologie wordt in alle stadia van het zoekproces toegepast en helpt om meer verkeer te genereren, de community beter in kaart te brengen en de zoekervaring te verbeteren.

Bovendien: het levert per vacature 35% meer gekwalificeerde sollicitanten op en vergroot de respons, waardoor het wervingsproces uiteindelijk 50%[2] effectiever wordt. Dubbel voordeel dus, waarbij de mismatch tussen vraag en aanbod wordt opgeheven er tijdens het zoekproces meerwaarde wordt gecreëerd van zowel werkzoekende als rekruterende partij.

Rob Brouwer, CEO Jobrapido, licht toe: “Smart Intuition Technology™ laat het potentieel zien van technologie om processen efficiënter te maken, oplossingen te bieden voor complexe problemen en op de arbeidsmarkt nieuwe kansen te signaleren, te benutten of zelfs te creëren. Onze missie is excellente service te bieden aan zowel werkzoekenden als werkgevers, door de mogelijkheden van technologische innovatie en kunstmatige intelligentie optimaal te benutten. Met 50% effectiviteitswinst zijn we daarin zeer succesvol.”

 

Gerelateerde berichten...