Mastercard introduceert vier nieuwe oplossingen om open banking-innovaties in Europa te stimuleren

Mastercard lanceert vandaag vier nieuwe oplossingen om innovaties in open banking te stimuleren. Met deze nieuwe applicaties en services worden financiële instellingen en derde partijen ondersteund om nieuwe innovaties in open banking op de markt te brengen.

Open banking is momenteel een grote trend in de financiële wereld. Technologische ontwikkelingen brachten deze beweging op gang, maar de verwachting is dat een versnelling aanbreekt wanneer de aangepaste Europese wetgeving PSD2 vanaf 14 september 2019 volledig van kracht wordt. Dit stimuleert banken om de transitie te maken van traditionele instelling naar een open platform. De Open Banking Solutions™ van Mastercard ondersteunen financiële instellingen en andere leveranciers bij het adopteren van innovaties op gebied van open banking.

 

Vier oplossingen voor snellere adoptie

Met Open Banking Connect wordt er een verbinding gelegd met de open banking-functionaliteiten van financiële instellingen. Dit biedt derde partijen de benodigde schaalbaarheid, betrouwbaarheid en snelheid om producten op de markt te brengen.
Open Banking Protect biedt een realtime verificatie van de registratiestatus van derde partijen. Dit wordt gecombineerd met monitoring en alerts om fraudepraktijken te reduceren.
Open Banking Resolve is een dienst voor centraal onderzoek en geschiloplossingen. Daarmee biedt de dienst de benodigde duidelijkheid, consistentie en transparantie.
Tot slot zorgen de Open Banking Consulting Services voor professioneel advies en praktische ondersteuning om financiële instellingen te helpen bij het definiëren en uitvoeren van hun strategie voor open banking.

Samenwerking voor inlossen open banking-belofte
De behoefte aan deze oplossingen worden onderstreept door een recent onderzoek van Ovum.[1] Dit onderzoek stelt dat partijen op de markt moeten samenwerken om de belofte van open banking in te lossen, om gezamenlijk technologische uitdagingen aan te gaan. Het onderzoek stelt dat vooral het standaardiseren van de mechanismen, het minimaliseren van fraudegevoeligheden en het bieden van de benodigde duidelijkheid en consistentie van essentieel belang is.

Om adoptie van open banking op grote schaal te bewerkstelligen is het belangrijk om te zorgen dat ook consumenten de voordelen van open banking inzien. Daarom moeten banken aandacht besteden aan de manier waarop consumenten dit soort oplossingen ontdekken en gebruiken. Deze oplossingen moeten bewezen veilig en betrouwbaar, en bovendien eenvoudig in gebruik zijn. Zowel fintechs als traditionele financiële instellingen hebben er baat bij om zich richten op vertrouwen. Dit komt tot stand door regelgeving en mechanismes waar de branche collectief achter staat en overziet.

API-economie
De Open Banking Solutions™ van Mastercard worden al ondersteund door financiële instellingen en derde partijen. Open banking staat bekend als belangrijke trend en ondernemingen richten zich op kansen en uitdagingen van de nieuwe ‘API-economie’. In het Verenigd Koninkrijk heeft de trend aanzienlijk aan momentum gewonnen in de afgelopen periode. Dit komt onder meer door het opkomende aantal derde partijen, zoals bijvoorbeeld innovatieve fintechs. Maar ook de performanceverbeteringen van de API’s bij banken spelen hierin een belangrijke rol. Volgens data van OBIE (maart 2019) zijn open banking-diensten in slechts een maand tijd 30 procent meer gebruikt in het Verenigd Koninkrijk. Verwacht wordt dat deze groei ook in de rest van Europa plaats gaat vinden, met name wanneer PSD2 vanaf 14 september 2019 volledig van kracht wordt.

“Financiële instellingen en derde partijen in heel Europa kijken naar het toepassen van open banking zodat ze consumenten nog beter van dienst kunnen zijn. Daardoor is de behoefte aan vertrouwde partners met internationaal bereik en kennis van beveiliging en betaaltechnologie groot”, aldus Jim Wadsworth, Senior Vice President Open Banking bij Mastercard. “De nieuwe oplossingen van Mastercard voorzien de sector van benodigde kennis, toonaangevende technologische ondersteuning en zorgen voor vertrouwen bij eindgebruikers. Dit stimuleert nieuwe open banking-initiatieven.”

Gerelateerde berichten...