Mega-investering Pieter Schoen in digitalisering van mode-industrie

Shoe Investments, de investeringsmaatschappij van de Rotterdamse ondernemer en investeerder Pieter Schoen, steekt miljoenen euro’s in de Larense softwareontwikkelaar Colect. Dit zeer snel groeiende softwarebedrijf is gespecialiseerd in het digitaliseren van de mode-industrie.

Het bedrijf is nu al prominent aanwezig in Nederland, Scandinavië en Duitsland. Colect gaat het groeigeld gebruiken om een versnelde uitrol door Europa te realiseren. Colect stelt modemerken in staat real-time de gehele modecollectie te presenteren en orders te verwerken met een iPad of webshop. Doordat de inmiddels 78.000 gebruikers direct inzicht hebben in actuele voorraden en prijsaanpassingen (directe link naar ERP) kunnen ze met minder monsters veel sneller en efficiënter werken.

De meest recente ontwikkeling is een volledig gedigitaliseerde showroom om het inkoopproces veel beter te ondersteunen met behulp van flatscreens, waarop de volledige collectie kan worden getoond met foto’s en bewegende beelden en orders direct verwerkt kunnen worden.

Handelsvolume 3 miljard euro per jaar
Onder de ruim 300 internationale modemerken die inmiddels met Colect werken bevinden zich Scotch & Soda, Triumph, Björn Borg, Denham, Peak Performance, Puma en O’Neill. Het totaal aantal gebruikers is de afgelopen jaren met ruim vijftig procent toegenomen tot ruim 78.000.

Het aantal orders dat door het systeem wordt verwerkt, groeit jaarlijks met ongeveer twintig procent en kwam vorig jaar uit op meer dan 37 miljoen orders. In 2018 ging meer dan 3 miljard euro aan handelsvolume over het Colect-platform.

“Met onze software innoveren wij de mode industrie en gaan wij onze positie als marktleider op dit gebied internationaal verder uitbouwen”, aldus Nick Andriesse, oprichter en executive director. “Ik ben ervan overtuigd dat de kennis en ervaring van Shoe Investments ons kan helpen om de organisatie zowel snel als betrouwbaar op te schalen om de sterke vraag naar onze software in goede banen te leiden. Daarnaast hebben we het managementteam versterkt met Arthur Hoffman, een professional met meer dan twintig jaar ervaring op het gebied van internationale expansie van bedrijven in de digitale sector.”

Internationale groeiambities
Modemerken en retailers zien hun markt in hoog tempo digitaliseren. “De vergaande digitalisering stelt de branche in staat om de doorverkoopsnelheid te verhogen, de prijzen en voorraadniveaus te optimaliseren, meer en sneller inzicht te krijgen in eigen voorraad en collectie”, aldus Arthur Hoffman. Nick Andriesse: “Hierdoor kan de mode-industrie beter inspelen op de wensen van consument, die steeds sneller veranderen en veeleisender worden.”

Het groeigeld van Shoe Investments en de uitbreiding van het managementteam stellen de onderneming in staat de innovatie, productontwikkeling en internationale uitrol te versnellen in markten zoals Duitsland, Scandinavië en Groot-Brittannië. Frankrijk en Italië staan ook hoog op het wensenlijstje.

Investeerder en ondernemer Pieter Schoen ziet een enorme potentie: “We zijn diep onder de indruk van de business die Nick en zijn team tot nu toe hebben opgebouwd en we zijn ervan overtuigd dat we hen de komende jaren kunnen helpen de groei te versnellen.”

 

Gerelateerde berichten...