Microsoft-partner Ifective kiest voor oplossing van Okta

Ifective timmert al jaren aan de weg als ontwikkelaar van maatwerk-software. Daarbij vertrouwt het bedrijf grotendeels op Microsoft technologie. Maar Ifective mag dan Gold Application Partner zijn, het bedrijf is bepaald niet eenkennig.

Zo werd onlangs bij ASN Autoschade voor de security-schil van haar software niet gekozen voor Microsoft, maar voor het gespecialiseerde Okta. Een opvallende keuze.

Stefan IJmker, business consultant bij Ifective: “Een belangrijk deel van ons werk is het ontwikkelen van gebruiksvriendelijke software. De toegang tot de verschillende onderdelen is niet het doel van ons werk, maar wel een voorwaarde. Voor organisaties moet het veilig zijn en voor gebruikers simpel en snel.

We gebruiken de oplossingen van Microsoft, maar zijn er niet per se aan gebonden. Op basis van de unieke eisen van de klant kijken we naar alle alternatieven. En in dit geval vielen we voor het gemak en de kostenefficiëntie van Okta.”

ASN Groep B.V. is een franchiseorganisatie van autoschadeherstelbedrijven en onderdeel van ASN International. In ons land bestaat de organisatie uit meer dan 80 vestigingen. Etiënne de Langen is er IT-manager: “Ifective heeft de software gemaakt waarmee franchisenemers schadeclaims indienen en afhandelen.

We hebben strategisch gekozen om de applicatie verder te ontwikkelen en de gebruikers centraal te zetten. De Citrix-schil hebben we verwijderd, zodat gebruikers overal, altijd en via elk device toegang hebben. Vervolgens zochten we naar een access management oplossing met de optimale mix tussen gebruiksvriendelijkheid en security.”

 

Onderzoek naar mogelijkheden

Op basis van de specifieke klantwensen vergeleek Ifective meerdere oplossingen op gebruikersvriendelijkheid, gebruikskosten, implementatiekosten, security en aanpasbaarheid.

De Langen: “Ik kende Okta via Gartner – het wordt genoemd als ‘leader’ in het Gartner Magic Quadrant for Access Management. De visie van Okta om het inlogproces voor gebruikers simpeler te maken sloot naadloos aan op onze transformatie naar gebruiker-gedreven technologie. Daarom was het logisch om Okta als alternatief mee te nemen.”

“In de praktijk blijkt de software heel flexibel. Er zijn al veel koppelingen beschikbaar en Ifective heeft gezorgd voor de koppelingen naar onze eigen software. Voor ons als franchise-gever is het heel belangrijk dat het voor onze eindgebruikers makkelijk en overzichtelijk is en dat we er qua snelheid vele malen op vooruit zijn gegaan.”

Voor Ifective lag de keuze voor een niet-Microsoft oplossing wellicht niet voor de hand. “Ik heb inderdaad wel eens horen zeggen dat Microsoft en Okta geen logische combinatie is,” aldus IJmker. “Maar als je kijkt naar wat van belang is voor de klant, dan is de situatie anders. Okta is 100% gefocust op security en gebruiksvriendelijkheid en dat merken gebruikers en ontwikkelaars. Binnen een uur kun je als ontwikkelaar een applicatie aanbieden waar een eindgebruiker zonder frustratie en veilig in kan loggen, inclusief opties als inloggen via een extra code op je smartphone.”

De werkwijze die Okta voorstaat voorziet ook in een belangrijk veiligheidsaspect: zorgen dat de juiste mensen, op het juiste moment toegang krijgen tot de juiste applicaties en informatie en voorkomen dat ​onnodige informatie gedeeld wordt tussen applicaties.

IJmker: “Veiligheid zit hem niet alleen in het eenmalig correct opzetten, maar ook in het snel kunnen handelen als er een probleem is. En daar blinkt Okta in uit. Er zijn meerdere logische plaatsen om rechten in te stellen en te wijzigen, waardoor je overzicht behoudt, minder implementatietijd hebt en snel kunt schakelen bij bedreigingen.”

Gerelateerde berichten...