Microsoft spendeert 4,75 mln euro aan lobbygeld in EU, Google 1,5 mln

Sterrenvlaggen EU voor het parlement

Microsoft spendeert 4,75 miljoen euro aan lobbygeld in de EU, Google 1,5 miljoen. Dit blijkt uit cijfers op basis van de EU Transparency Register en berekeningen op LobbyFacts.eu. Het meeste lobbygeld komt van tabaksgigant Philip Morris. Tweede is oliebedrijf ExxonMobil. Microsoft staat op nummer drie met 4,75 miljoen euro per jaar; Shell is nummer vier met een geschatte uitgave van 4,25 tot 4,5 miljoen euro.

Google spendeert een stuk minder: ongeveer 1,25 tot 1,5 miljoen euro per jaar aan lobbygelden bij EU-instanties. Apple spendeert 250.000 euro en Facebook 450.000 euro per jaar.

Vooral Amerikaanse bedrijven lobbyen; veel meer dan Polen, Oostenrijkers, Zweden of Denen. Er zijn in de EU officieel 6600 lobby-instellingen actief die 30.000 mensen vertegenwoordigen; allemaal instellingen die zich vrijwillig hebben gemeld. Informeel zijn er meer lobbygroepen. Officiële schatting is dat alle lobbybedrijven 60 miljoen euro per jaar hebben en over 670 toegangspassen tot het Europees Parlement beschikken.

Gerelateerde berichten...