Nederlandse start-up Luqo maakt spellensysteem dat thuisonderwijs met gaming combineert

De Utrechtse startup Luqo heeft een spellensysteem ontwikkeld om samenwerkend leren in het (thuis)onderwijs structureel naar een hoger niveau te tillen. Het systeem is niet alleen ontworpen thuisonderwijs in de huidige coronasituatie leuker en eenvoudiger voor iedereen te maken, maar ook om op de lange termijn leerachterstanden weg te werken en de leerling nieuwe leeruitdagingen aan te laten gaan. Het systeem wordt al geleverd aan basisscholen en momenteel is er een Kickstarter-campagne in volle gang om ervoor te zorgen dat de thuisversie van het product in oktober op de markt kan worden gebracht.

Het systeem bestaat uit meer dan 50 verschillende spellen die zijn geïmplementeerd in een overzichtelijke app en gebruikmaken van bijbehorende gamecontrollers. Deze controllers vormen een extensie van de eigen tablet of laptop, waardoor op toegankelijke wijze een gedeelde leeromgeving ontstaat.

De controllers zijn uitgerust met fysieke knoppen, die belangrijk zijn om interactie aan te gaan en extra enthousiasme aan te wakkeren, zoals die bijvoorbeeld ook in spelshows naar voren komt. Kinderen nemen hiermee sneller de verantwoordelijkheid over hun eigen knop, zijn hierdoor minder afwachtend en grijpen in grotere mate de controle over het leerproces. Alleen door samenwerking met de andere speler komen zij verder in de educatieve spellen. De spellen zijn samen met onderwijsexperts ontwikkeld voor leerlingen tot en met groep 8.

Het spellensysteem is al meerdere malen geprezen. In eigen land won het product in 2018 de Cinekid & Mediawijzer.net Gouden Guppy voor het beste digitale kleuterproduct. Bovendien werd begin april bekend dat Luqo dit jaar finalist is van de internationale Future Play Design Challenge waar later deze maand de winnaar van bekend wordt gemaakt.

 

Gerelateerde berichten...