Nederlandse startup BlueConic krijgt investering van $13 miljoen van Amerikaanse investeerders

BlueConic, leverancier van het gelijknamige Customer Data Platform (CDP), krijgt een financiële injectie van 13 miljoen dollar van een groep Amerikaanse investeerders onder leiding van Spring Lake Equity Partners.

Ook bestaande investeerders waaronder Sigma Prime Ventures participeren in deze ronde. Het van origine Nederlandse bedrijf dat haar hoofdkantoor in 2014 naar Amerika verhuisde, gaat dat geld gebruiken om de positie binnen de snelgroeiende markt voor Customer Data Platforms wereldwijd verder uit te bouwen.

De vooruitzichten voor de markt van Customer Data Platforms zijn goed. De verwachting van verschillende analisten, waaronder het CDP-instituut en IDC, is dat deze markt de komende jaren van bijna 1 miljard dollar in 2019 zal groeien naar enkele miljarden dollars wereldwijd.

Bedrijven die klanten centraal stellen in hun marketing- en data-infrastructuur, onderscheiden zich doordat ze specifieke en persoonlijke ervaringen kunnen creëren voor elke fase van de levenscyclus van iedere klant. Deze kansen blijven momenteel echter voor de meeste bedrijven onbenut omdat er nog steeds veel gewerkt wordt met verouderde technologieën en processen rondom klantdata.

Organisaties missen daardoor de snelheid, toegang en controle over privacy die nodig is om klant specifieke ervaringen op een schaalbare manier te leveren. De laatste jaren hebben meer dan 300 bedrijven wereldwijd daarom het BlueConic Customer Data Platform omarmd omdat ze daarmee marketing- en klantdata kunnen “bevrijden” en klaar zijn voor de toekomst.

“In een tijd van strikte privacywetgeving zijn merken onvoldoende voorbereid om geïndividualiseerde marketing te realiseren voor elke fase van de levenscyclus, waarbij ze tegelijkertijd de privacyvoorkeuren van elke klant respecteren”, zegt BlueConic oprichter en directeur Bart Heilbron. “Binnen veel bedrijven hebben marketeers nog steeds geen directe toegang tot een accuraat klantbeeld op individueel niveau dat onmiddellijk kan worden ingezet binnen alle communicatiekanalen. Wij hebben daarom als eerste een Customer Data Platform ontworpen en gebouwd dat voorziet in de constant veranderende behoeften van marketing professionals. Als een van de eerste spelers in deze nieuwe softwarecategorie, die snel volwassen is geworden, zullen we op dat fundament door blijven ontwikkelen.”

“BlueConic is uniek ten opzichte van andere Customer Data Platforms omdat het op een gecontroleerde en intelligente wijze snel first-party klantdata kan opslaan, segmenteren en activeren”, zegt Dan MacKeigan, oprichter en partner van Spring Lake Equity Partners. MacKeigan, een investeerder met een bewezen track record van succesvolle investeringen in marketingtechnologie, zal toetreden tot de Raad van Bestuur van BlueConic.

Hij vervolgt: “BlueConic heeft ruime ervaring met het oplossen van deze fundamentele uitdagingen binnen bedrijven. Zo onderscheidt het bedrijf zich want andere bestaande technologieën en platformen zijn hier simpelweg niet specifiek voor ontworpen.”

Eerdere investeringen zijn gebruikt om BlueConic op de Amerikaanse markt te introduceren. De omzet is daar sinds 2014 met 3.000% gestegen. De gemiddelde waarde van een nieuw contract is in de afgelopen drie jaar meer dan verviervoudigd.

In 2019 heeft BlueConic opnieuw geïnvesteerd in functionaliteiten voor privacy management en heeft het haar mogelijkheden op het gebied van kunstmatige intelligentie (AI) verder verdiept en verbreed door deze technologie toegankelijk te maken voor zowel gespecialiseerde data scientists als voor marketeers met de release van haar AI Workbench.

Sinds de oprichting is met deze nieuwe investering in totaal circa $25 miljoen geïnvesteerd in BlueConic. Het bedrijf wordt door het van oorsprong Nederlandse management dat al ruime ervaring had met opstarten en bouwen van succesvolle softwarebedrijven zoals het Nijmeegse GX Software, sinds haar oprichting strak gemanaged, is uitermate innovatief en snel gegroeid met relatief weinig kapitaal en heeft nu ruim 300 klanten wereldwijd.

Ruim een derde van de omzet wordt in de Benelux gegenereerd. De helft van de medewerkers werkt in Nijmegen waar het product ontwikkeld wordt. In Nederland en België wordt het in samenwerking met partners verkocht en vanuit de locatie Nijmegen ondersteund.

Een groot deel van de nieuwe financiering zal worden aangewend om in de Europese markt verder te groeien en het Nederlandse ontwikkeld team verder uit te bouwen. Het bedrijf wordt hoog aangeschreven door analisten en werd het in 2019 uitgeroepen tot het best scorende CDP in “The Relevancy Group’s The Relevancy Ring – CDP Buyer’s Guide vendor scorecard”.

Gerelateerde berichten...