New Dutch Wave en OCW op inventieve handelsmissie naar South by Southwest (SXSW) festival

New Dutch Wave (NDW) gaat met een delegatie Nederlandse organisaties naar South by Southwest (SXSW). Dit event, waar de interactieve, film- en muziekindustrie samenkomt in Austin Texas, vindt dit jaar plaats van 13 t/m 22 maart. Tijdens een tour langs verschillende internationale initiatieven op SXSW worden Nederlandse organisaties in contact gebracht met relevante internationale peers.

De doelstelling van NDW is een versnelling in internationale samenwerking en innovatie teweeg te brengen, waarbij de organisatie als katalysator dient voor de verbinding tussen kunstenaars, ontwerpers, mediamakers, onderzoekers, startups, mkb’ers, corporates, bestuurders en investeerders.

Ommezwaai
In dit vierde jaar dat NDW naar SXSW gaat, is de organisatie in een volgende fase gekomen, waarbij een ommezwaai gemaakt is naar een tour in plaats van een vast Holland House op SXSW. Deze inventieve tour moet nog meer gaan zorgen voor een kruisbestuiving tussen cultuur en de creatieve industrie op internationaal niveau.

Samenwerking is cruciaal voor een versnelling in innovatie. Juist bij crossovers tussen verschillende sectoren komt de flexibele denkkracht van de creatieve industrie tot zijn recht en ontstaan nieuwe ideeën. Barbera Wolfensberger, directeur-generaal Cultuur en Media van het ministerie van OCW en publiek missieleider van de Nederlandse delegatie ziet een groot potentieel voor de Nederlandse media, creatieve industrie en cultuur op SXSW: “Cultuur, creativiteit en verbeeldingskracht staan aan de basis van vernieuwing en innovatie. Zij hebben impact op onze maatschappij. Zo kan de verbeeldingskracht van ontwerpers leiden tot een nieuw perspectief op een maatschappelijke uitdaging zoals de energietransitie.”
In het nieuwe cultuurstelsel van het ministerie van OCW is vanaf 2021 meer ruimte voor de kracht van ontwerp, voor onderzoek, experiment en innovatie.

Voorlopige programma en vertegenwoordiging Nederland
Deelnemers van NDW worden meegenomen naar bijzondere onderdelen tijdens SXSW en er zijn speciaal samengestelde programma’s om internationale ontmoetingen te faciliteren. Het New Dutch Wave programma omvat onder andere matchmaking- en inspiratie sessies, founders lunches, presentaties en internationale C- level diners.

Daarnaast is er uiteraard tijd om je onder te dompelen in het uitgebreide SXSW programma, waarbij Nederland ook vertegenwoordigd is. Zo is de Nederlandse kunstinstallatie Bumper Ballet van Dropstuff geselecteerd voor het kunstprogramma van SXSW. Ook het Nederlandse Hoodlab Global by PLYGRND.city project is geselecteerd voor een speciale SXSW Design competitie.

Deelnemen en vervolg
Organisaties die al bevestigd hebben deel te nemen aan de Nederlandse delegatie op SXSW zijn: Creative Holland, DEPT, Dutch Digital Design, Ministerie van OCW, Ministerie van Economische Zaken, Gemeente Groningen, Gemeente Amsterdam, Gemeente Rotterdam, Dropstuff Media, Alles is Gezondheid, Playground, Ideas from Europe, Sheltersuit, Fanride, InkTeam, Van Moof, Lubbers de Jong, RTLZ en Tony Chocolonely.

Er zijn nog een aantal plaatsen beschikbaar op de handelsmissie 3.0, maar de belangstelling is groot, dus wees er snel bij. De kosten zijn vanaf 2150,- euro voor de tour inclusief toegangsticket tot SXSW.

Terug in Nederland worden de deelnemers die in Austin door de delegatie zijn bezocht op hun beurt uitgenodigd om naar Amsterdam te komen voor een volgende stap in de samenwerking voor lange termijn.

 

Gerelateerde berichten...