Nieuwe joint venture MyB’eats lanceert digitaal platform voor voedingsmarkt

Na hun succes in de cafetaria-sector timmert MyB’eats BV volop aan de weg naar de verovering van de foodservice markt. Dat doen ze door een nieuwe joint venture op te richten onder de noemer MyB’eats, waarbij GoodLife Foods, Pandafish en SmartIT de krachten bundelen in een handige app voor producenten en hun verkooppunten.

De app wil zo de digitalisering van de foodservice markt mee helpen vormgeven. Na het succes bij cafetariahouders wil de joint venture het platform uitbouwen naar merken en producenten uit de hele foodservice markt.

 

Nieuwe joint venture zet MyB’eats verder

De nieuwe joint venture bouwt verder op het succes van MyBicky, een handige B2B-app voor de producenten van Bicky enerzijds, en cafetariahouders anderzijds. Al snel bleek dat de app het nodige potentieel had om ook de rest van de horeca te bekoren en werd het platform op punt gesteld onder de nieuwe joint venture MyB’eats BV. Dirk Van de Walle, CEO van GoodLife Foods licht toe:

“Na drie succesvolle jaren van het digitale spaarsysteem MyBicky kozen we er voor het platform in 2018 open te stellen voor andere merken, waaronder Devos-Lemmens en Jupiler. Het was meteen duidelijk dat deze merken de toegevoegde waarde zagen in het platform. Het betrekken van twee gespecialiseerde bedrijven voor de verdere uitbouw, zowel in development als support, en het oprichten van een aparte vennootschap zijn dan ook logische en gezonde volgende stappen.”

GoodLife Foods, de producent van onder andere Bicky, Mexicano en recent ook het Belgische Flexitarian Bastards, stond mee aan de wieg van MyBicky en nam Pandafish en Smart IT bij de arm om het platform verder uit te breiden. Pandafish staat Goodlife Foods bij als technische partner van MyB’eats.

Het online communicatiebureau uit Antwerpen zorgt voor de ontwikkeling van de app en alle bijhorende data architectuur. Een groeiend platform heeft uiteraard ook behoefte aan een sterke customer service. En dus stapte ook Smart IT, met hun jarenlange expertise op het vlak van CRM en e-commerce, mee in het project.

Dankzij deze sterke samenwerking en aandelenparticipatie, waarbij geëngageerde werknemers investeerden in aandelen, begint de joint venture aan haar groeiparcours. MyB’eats heeft alvast interesse gewekt bij producenten die ook actief zijn buiten frituren, zoals in de horeca.

 

Business booster voor producenten en verkooppunten

MyB’eats is een app met voordelen voor zowel de verkooppunten als de producenten van de deelnemende merken. Voor verkooppunten, zoals tankstations, voetbalkantines en cafetaria’s, is de app een digitaal spaarplatform voor onder andere geschenken en ander promomateriaal van de deelnemende merken.

De spaarpunten, of B’eats zijn ondertussen al erg bekend onder cafetariahouders en worden verzameld wanneer de verkoper de QR-codes op zijn bestellingen inscant. Voor producenten is het dan weer een unieke digitale marketing-en salestool, waar ze heel wat waardevolle informatie over het aankoopgedrag van hun verkopers kunnen verkrijgen. Wim Van Nuffel, commercieel directeur van MyB’eats legt uit:

“De QR-code die wordt ingescand door de verkooppunten genereert heel wat info over het koopgedrag zoals de timing van de scanning, de doorlooptijd van de verkoop door de groothandelaar aan een verkooppunt, het bestelgedrag omtrent de verschillende productcategorieën enzovoort. Deze data maken het onder andere gemakkelijk voor de producent om aan klantensegmentatie te doen.”

Ook relatiebeheer met klanten wordt toegankelijk dankzij MyB’eats, want de producent kan zijn bestaande contactendatabase ook activeren via de app. Bovendien kunnen producenten via de app zelf marketingacties naar verkooppunten opzetten. Daarnaast maakt het de marketing- en salesinvesteringen meetbaar aan de hand van zeer gedetailleerde rapporten. De innovatieve app is uniek in zijn soort omdat het door het verzamelen van smart data via een QR-code de producent klantenbinding creëert. Bij MyB’eats merkten ze dat de vraag naar dat contact hoog was:

“Voor producenten uit de foodservice markt was het duidelijk hoog tijd dat zij dichter bij hun klanten kwamen te staan om zo inzicht te verkrijgen in hun bestelgedrag. Uiteindelijk zorgt dat ervoor dat zij hun service keer op keer blijven verbeteren. Je kan het ook vergelijken met de retailsector: supermarkten distribueren hun producten ook naar hun klanten, die zij door en door kennen net omdat ze over smart data beschikken.”, aldus Wim Van Nuffel.

Terwijl supermarkten met behulp van getrouwheidskaarten al lang big data genereerden, en ook het succes van Netflix hierop steunt, krijgen producenten die doorgaans niet zo snel in contact komen met hun klanten dankzij MyB’eats nu ook toegang tot deze inzichten.

 

Gouden toekomstplannen

De start-up heeft alvast zijn potentieel bewezen. Meer dan 4.000 cafetaria’s scanden de afgelopen maanden in totaal ruim 1 miljoen producten via de MyB’eats app. Naast de merken Bicky en Beckers tekenden ook Continental Foods met Devos-Lemmens en ABInbev met Jupiler reeds in op het platform.

Ook frituurolie-producent Aveno van het merk Delizio sprong recent mee aan boord. De partners die zich aansloten bij MyB’eats zagen hun verkoopresultaten steevast de hoogte in gaan. Het team achter de start-up zet dan ook alles in om hun service te verbeteren. Kristof Vosters, zaakvoerder van de development partner Pandafish is ambitieus:

“We zijn van plan om in 2020 en 2021 intensief te investeren op extra functionaliteiten. Zo zullen we ook consumentengedrag in kaart brengen in het spaarsysteem en bieden we deze ‘smart data’ aan bij het verkooppunt. Zo kunnen ook zij hun business boosten via MyB’eats. Daarnaast kijken we naar nieuwe ontwikkelingen om naast het scannen van QR codes automatische facturatielijnen in te lezen of facturen scanbaar te maken vanuit de applicatie.”

Gerelateerde berichten...