Nominatie ict-manager van het jaar voor UT

Op 4 juni organiseert Branchevereniging Telecommunicatie Grootgebruikers (BTG) de jaarlijkse verkiezing van ict/telecommanager van het jaar. Een van de genomineerden is Roger Quaedvlieg, projectleider bij de ICT-afdeling van de Universiteit Twente (UT). Hij begeleidde met succes de vervanging van de traditionele telefooncentrale van de universiteit voor Microsoft Lync.

Vooral de persoonlijke aanpak bij het in gebruik nemen van de nieuwe technologie op de werkvloer valt op. De nominatie is dan ook een erkenning voor de rol van de ict-manager bij de adoptie van nieuwe technologieën bij bedrijven.

De Universiteit Twente (UT) in Enschede besloot in 2013 de verouderde traditionele telefooncentrale door Microsoft Lync te vervangen. Een ingrijpende operatie, door de complexiteit van de organisatie, de vele belanghebbenden en de grote behoefte aan betrouwbaarheid en bereikbaarheid. Mede door de grote aandacht voor adoptie van Lync bij de werknemers, wist projectleider Roger Quaedvlieg samen met zijn collega’s het nieuwe communicatiemiddel met succes onder duizenden medewerkers uit te rollen. Inmiddels is de uitrol nagenoeg afgerond en gaat de oude centrale eind dit jaar definitief uit.

Het succesvol implementeren van een nieuwe ict-oplossing valt of staat met de adoptie ervan op de werkvloer. De ict-manager speelt hierin een cruciale rol en kan door het nemen van de juiste beslissingen bepalen welke effecten een technologische innovatie op een bedrijf heeft. Dit geldt zeker voor de implementatie van communicatietechnologie zoals Microsoft Lync, tegenwoordig Skype for Business.

Op de Universiteit Twente zijn medewerkers vanaf het begin met een persoonlijke één-op-één-begeleiding bekendgemaakt met het nieuwe systeem Lync. Problemen werden op tijd ondervangen, zodat er geen negatieve sentimenten konden ontstaan. De nadruk lag hierbij op functionaliteit in plaats van techniek. Een tijdrovende exercitie, maar zeker de moeite waard. Quaedvlieg: “Mensen zijn enthousiast over Lync en blij met de extra mogelijkheden die het hen biedt, naast telefonie. Instant messaging, videobellen, documenten en beschikbaarheid delen: het biedt ons voordelen die de oude telefooncentrale niet bood. Het is een stap op weg naar de campus van de toekomst.”

Op 4 juni pitcht Roger Quaedvlieg tijdens het BTG Business Event in Huis ter Duin zijn case voor een jury en het publiek, waarna de uitreiking plaatsvindt.


Over StartReady
StartReady heeft als doel kenniswerkers binnen en tussen organisaties met elkaar te verbinden. Technologie maakt dit mogelijk. StartReady is specialist in Microsoft-gebaseerde Unified Communications-oplossingen zoals Lync en Skype for Business. Het bedrijf standaardiseert de implementatie en het beheer van Lync-omgevingen en heeft een innovatieve oplossing ontwikkeld voor optimale adoptie van Lync. Ook werkt StartReady continu aan uitbreiding van het Lync-productportfolio. StartReady biedt de software aan in verschillende varianten, van cloud-oplossingen voor het MKB tot on-premise en virtuele oplossingen voor enterprises. De organisatie is onafhankelijk en werkt op internationale basis samen met gerenommeerde partners als KPN, Tele2, Dell en BT. Ook is StartReady gecertificeerd Microsoft Gold Partner en Premier Support Partner voor Lync.

Gerelateerde berichten...

X