Ouder-Amstel en Uithoorn kiezen voor ICT-oplossing bij opruimen vuil en hinderlijke voertuigen

De gemeentes Ouder-Amstel en Uithoorn zetten sinds januari nieuwe administratiesoftware in om meldingen in de buitenruimte te verwerken. Gedumpt huisvuil en achtergelaten voertuigen worden hierdoor voortaan sneller verwijderd. Door een koppeling met de bevolkingsadministratie, de database van de RDW en bestaande systemen is het nieuwe systeem in staat ontbrekende gegevens automatisch aan te vullen.

De medewerkers op locatie hebben genoeg aan adresgegevens of voertuiggegevens om met hun smartphone of tablet direct een boete aan de overtreder te versturen, inclusief bijgevoegde foto’s als bewijsmateriaal.

Medewerkers van de gemeente zijn zo minder tijd kwijt aan de administratie van hun activiteiten. Op locatie en op kantoor levert dit een verhoogde productiviteit op en waarborgt de nieuwe werkwijze de kwaliteit van de werkzaamheden.

Door de innovatieve ICT-oplossing die softwareontwikkelaar Op Orde met het nieuwe administratiesysteem biedt, kan de gemeente eenvoudiger en sneller optreden om de leefomgeving van haar burgers te verbeteren.

 

Voorbij ERP
De software van Op Orde werkt samen met andere programma’s als webservices of API’s om het beste uit elk onderdeel te halen, in tegenstelling tot conventionele programma’s voor enterprise resource planning (ERP). Deze ERP’s moeten bestaande problemen oplossen door met verschillende modules specifieke taken te ondersteunen, waar de systemen niet altijd in slagen.

Ons systeem kan uitstekend zelfstandig functioneren, maar kan ook een aanvulling zijn op bestaande software”, aldus Op Orde-oprichter Jeroen Lugte. “Daarmee gaat de organisatie beter presteren, zonder de bestaande systemen af te schrijven.” De software is zo te configureren dat deze samenwerkt met andere programma’s die de gemeente al in gebruik heeft, waardoor de gebruiker optimaal wordt bediend.

Ook hoeven de gemeentes geen dure apparatuur aan te schaffen om de administratiesoftware te implementeren. Het systeem is cloud-based. De applicaties draaien daarom op smartphones, tablets of andere mobiele apparaten die al voorhanden zijn.

 

Huisvuil en voertuigen verwijderen
Wanneer medewerkers van de gemeente huisvuil naast de container of hinderlijk geparkeerde voertuigen aantreffen, vraagt het administratiesysteem aan de hand van adresgegevens of voertuiggegevens de benodigde informatie op uit de verschillende databases. De gemeente kan zo sneller en eenvoudiger bestuursdwang toepassen. Dat wil zeggen dat de gemeente problemen die ze aantreft eigenhandig oplost en de kosten op de overtreder verhaalt. Daarmee verdwijnen huisvuil en hinderlijk achtergelaten voertuigen sneller uit het straatbeeld en communiceert de gemeente duidelijker met de betrokken burgers.

De software ontlast ook de medewerkers op kantoor. Waar de buitendienst profiteert van ondersteuning bij het insturen van gegevens, krijgt de binnendienst gebruiksklare dossiers aangeleverd. Het administratiesysteem logt bovendien alle werkzaamheden, wat bijdraagt aan de verantwoording van de tijdsbesteding.

“Tegenwoordig moeten publieke organisaties nauwgezet verantwoording afleggen over de besteding van hun middelen en dus over de werkzaamheden van de medewerkers”, legt Jeroen Lugte uit. “Onze software maakt daarom de ondernomen stappen bij de afhandeling van meldingen in de buitenruimte inzichtelijk.”

 

 

Gerelateerde berichten...