Robots, cloud en dienstverlening op afstand: echte waarde ligt in de totaalervaring

We bevinden ons inmiddels al ruim een jaar in onzekere tijden. Sommige bedrijven voelen de economische crisis elke dag, voor anderen is de impact iets minder groot. Maar één ding is zeker: bedrijven moeten veerkrachtig zijn. Darren Roos, Chief Executive Officer bij IFS, licht vier ontwikkelingen toe die nieuwe perspectieven kunnen bieden voor organisaties in verschillende industrieën.

Het bedrijfsleven ontwikkelt een ‘alles op afstand’-mentaliteit
Experts in de maakindustrie onderzoeken al jaren hoe ze hun aanbod van traditionele producten kunnen omzetten in diensten. Deze ontwikkeling wordt nog eens extra aangedreven door de pandemie. Volgens Gartner zal tegen 2025 meer dan vijftig procent van de fabrikanten resultaatgerichte servicecontracten aanbieden die gebaseerd zijn op IoT-connectiviteit. In 2019 was dit nog minder dan 15 procent. Gezien deze prognose is het niet verrassend dat bedrijven zich focussen op het aanbieden van dienstverlening op afstand.

Een goed voorbeeld is verf- en coatingfabrikant Jotun. Dit bedrijf transformeerde van verfverkoper, naar verkoper van efficiënte scheepsrompen. Met behulp van sensortechnologie kan het bedrijf op afstand de staat van een scheepsromp analyseren door het door de schroef afgegeven vermogen te vergelijken met de werkelijke snelheid van het schip. Hierdoor zijn ze in staat transparant producten en diensten te leveren die gebaseerd zijn op data in plaats van theorie. Dit voorbeeld en de huidige stand van zaken roept een aantal vragen op voor de toekomst. Zullen steeds meer bedrijfsscenario’s op deze manier evolueren? En welke rol speelt technologie hierin?

De samenstelbare onderneming maakt ruimte voor nieuwe kansen en een flexibele business
Het concept van een samenstelbaar bedrijf richt zicht niet op de aanschaf van grote en omslachtige applicaties (zoals ERP, EAM, HR en CRM), maar op het kiezen van een reeks uiteenlopende applicaties uit een aanbod van best-of-breed oplossingen. Het gaat om het samenstellen van een eigen set van digitale tools die bedrijven kan helpen om flexibeler te zijn, sneller te bewegen, sneller te implementeren en het belangrijkste, een snellere ’time to value’ te realiseren om plaats te maken voor nieuwe businessmodellen.

Organisaties die al voor een flexibele aanpak hebben gekozen, zijn naar verwachting in 2023 tachtig procent sneller dan hun concurrenten, wat betreft de snelheid waarmee nieuwe functies worden geïmplementeerd.

Cloud en SaaS: ontzorgend en geld besparend
Volgens marktanalistenbureau IDC zal tegen het einde van dit jaar tachtig procent van de ondernemingen een mechanisme hebben ingevoerd om twee keer zo snel als in 2020 over te schakelen op een cloud-centrische infrastructuur en applicaties.

In de context van COVID-19 is dit geen verrassing. Uit gesprekken met besluitvormers en IT-professionals blijkt dat niemand zich wil bezighouden met eigen datacenters wanneer specialisten zoals Microsoft en Amazon het werk efficiënter, veiliger en op lange termijn goedkoper voor hen zouden kunnen doen. Maar er is ook een meer dringende impuls achter de hernieuwde belangstelling voor cloud-adoptie. Veel bedrijven worden namelijk geconfronteerd met een liquiditeitsprobleem, veroorzaakt door de pandemie en de lockdowns. Zelfs bij de best geleide bedrijven is de cashflow krap en dat betekent dat de mogelijkheid om software in abonnementsvorm in de cloud af te nemen en jaarlijks over een langere periode te betalen – in plaats van vooraf – veel waarde heeft.

Hyperautomatisering verlaagt operationele kosten
Automatisering zal in de komende drie tot vier jaar een explosieve groei doormaken. Met de steeds geavanceerdere mogelijkheden van kunstmatige intelligentie (AI) neemt ook het vermogen toe om processen te automatiseren. Gartner voorspelt zelfs dat organisaties tegen 2024 hun operationele kosten met dertig procent zullen verlagen door hyperautomatiseringstechnologieën te combineren met vernieuwde operationele processen.

Dit betekent nieuwe bedrijfsmodellen, nieuwe back-end processen, het gebruik van automatisering in de vorm van robot process automation (RPA) en natuurlijk AI. Een groot deel van de ondernemingen zal de komende jaren de overstap maken van het testen naar het implementeren van AI.

Hoewel IoT, AI, RPA en digitale transformatie concepten zijn waarover al lange tijd gesproken wordt, zal de volgende fase het moment zijn waarin al het bovenstaande samenkomt. Hierdoor ontstaat er een optimale klant-, werknemers- en gebruikerservaring waardoor bedrijfsresultaten transformeren. Wat ervoor nodig is om ons naar deze volgende fase te brengen, is het besef bij bedrijven dat de echte waarde in de totaalervaring ligt.

Gerelateerde berichten...