SAP stimuleert medewerkers tot duurzamer leven

SAP verricht de nodige inspanningen op het gebied van duurzaamheid. Zo heeft het concern zich als doel gesteld om de eigen CO2-uitstoot voor 2020 terug te brengen naar hetzelfde niveau als in het jaar 2000. SAP gaat echter nog een stap verder. Zij stimuleren met ‘The SAP Footprint Challenge’ nu ook duurzaamheid in de privé-situatie van hun eigen medewerkers.

The SAP Footprint Challenge is een programma dat in veertig dagen tijd het gedrag van medewerkers probeert te verbeteren op het gebied van energieverbruik, voedsel, mobiliteit en afval. De campagne is in het leven geroepen om medewerkers zelf verantwoordelijkheid te laten nemen voor een duurzame samenleving en het ook echt toe te passen in hun dagelijkse leven.

De coaching vanuit SAP bestaat onder meer uit het delen van tips om duurzamer met onze grondstoffen om te gaan. Denk hierbij aan een tip zoals het ontdooien van de diepvries. Hierdoor verbetert het vriesvermogen, waardoor minder energie nodig is. Social media speelt een grote rol in het gehele project. Naast het delen van tips, wordt social media ingezet voor het plaatsen van foto’s van medewerkers die de tips in de praktijk uitvoeren. In de nieuwsbrief staat daarnaast wekelijks een inspirerend duurzaam persoon, product of initiatief in de spotlights. Ook stelt SAP een online reductiecoach beschikbaar.

Via een test krijgen medewerkers inzicht in hun huidige leefgewoontes. De test stelt vragen over onder meer het verwarmen van het huis, de hoeveelheid vlees, vis en zuivel die ze in een week eten en of zij aan recycling doen. De uitslag van de test geeft vervolgens aan hoeveel hectare zij met deze gewoontes per jaar verbruiken en hoeveel aardbollen er nodig zijn als iedereen op deze manier leeft. Daarnaast zien zij binnen welke categorie zij het meest verbruiken. Hierdoor kunnen zij bewuster keuzes maken en de eigen footprint gericht verkleinen. In het actieplan voor het verkleinen van hun footprint vinden zij suggesties voor concrete acties. Dit kunnen zij tevens digitaal bijhouden. Uiteraard is er na afloop van het programma een prijs beschikbaar voor de medewerker die zijn of haar gedrag het meest wist te veranderen.

‘De gemiddelde Nederlander verbruikt zes keer meer aan grondstoffen dan er binnen ons land beschikbaar is’ zegt Peter Veenstra, Chief Operating Officer bij SAP. ‘Hiermee staan wij in de top tien van landen met de grootste ecologische footprint. We willen met inspirerende tips, het delen van ervaringen en reductietherapeuten onze medewerkers aanmoedigen om zichzelf nieuwe gewoontes aan te leren. Daarbij hebben we bewust voor veertig dagen gekozen. Uit onderzoek blijkt namelijk dat we deze tijd nodig hebben om gedragsverandering te verankeren in onze voorkeurspatronen.’

Geef een reactie

Gerelateerde berichten...