SAS Forum 2014: Concurrentievoordeel uit analytics zit in de data

Beschikken over veel data is niet onderscheidend voor bedrijven. Concurrentievoordeel moet gehaald worden uit effectieve analyse van informatie plus snel handelen op basis van de inzichten die uit die data voortkomen. Dit is de eindconclusie van het SAS Forum Nederland 2014, het jaarlijkse congres van en voor SAS-gebruikers. Zowel de door SAS-klanten getoonde praktijkvoorbeelden als de verschillende keynote-presentaties onderstrepen het belang van data en analytics.

Ruim 1.200 deelnemers bezochten op 30 september het NBC Congrescentrum in Nieuwegein om bijgepraat te worden over de laatste trends in Big Data Analytics. Naast de praktijkvoorbeelden van klanten en keynote-presentaties bood het programma ook what’s hot sessies, oplossingen van partners, demo’s, een-op-een gesprekken met experts en gelegenheid tot netwerken.

 

Effectief transformeren

Door de snelle adoptie van Hadoop in combinatie met relatief goedkope commodity hardware hebben veel bedrijven ‘garageboxen’ vol data, zegt Randy Guard, vice president product management bij SAS. De opkomst van het ‘Internet of Things’ bezorgt ons nog meer data, waarmee het mogelijk is om markten en organisaties te transformeren. “De kunst is effectief transformeren. Daar komt slimme analytics om de hoek kijken.” Hiertoe biedt SAS High Performance Analytics een onderscheidende waardepropositie die volgens Guard stoelt op schaalgrootte, snelheid, lagere eigendomskosten en het adresseren van de hele analytics-levenscyclus.

 

Managementlessen voor de digitale wereld dankzij Lady Gaga

Belangrijk is om niet te blijven steken in bestaande structuren en werkwijzen. Want daarmee loop je achter de feiten – en je klanten – aan. Managementgoeroe Jamie Anderson, professor strategic management aan de Antwerp Management School, legt uit hoe popster Lady Gaga dit aanpakt. Gaganomics als lichtend voorbeeld van succes creëren in de digitale wereld. Bestaande conventies en overtuigingen in de muziekbusiness negerend, kreeg ze 2.5 miljoen bezoekers naar 200 concerten en wist ze alle verkooprecords te breken. Kern is Gaga’s effectieve inzet van social media, inclusief analyse daarvan die leidt naar vervolghandelingen. Zo bepaalt analyse van het luistergedrag op muziekstreamingdienst Spotify de setlist van optredens per land of regio. Het resultaat is een sterke propositie die volgens Anderson gebaseerd is op vier e’s: excellence, empathie, exclusiviteit en e-commerce.

 

Solution Innovation Award voor EOM Data Solutions

Aan het eind van de dag overhandigt Randy Guard aan EOM Data Solutions-directeur Bart Heinsius de Solution Innovation Award voor de waardevolle feedback die zijn bedrijf heeft geleverd aan SAS R&D. EOM heeft onder andere bijgedragen aan oplossingen voor ‘Predictive Asset Maintenance’ en DI job monitoring. “Erg mooi om op deze manier bevestigd te krijgen dat SAS onze inspanningen waardeert”, aldus Bart Heinsius.

 

Alles is data

Dagafsluiter is Alexander Klöpping, bekend van ‘De Wereld Draait Door’ en Blendle. Hij loopt in een hoog tempo langs de belangrijkste technologische trends en hun impact. Hij toont de werking van de Virtual Reality-bril Oculus Rift, bespreekt autodeeldienst Car2Go, taxiservice Uber en betaaldienst Square. “Het gebruik van consumentendata zorgt ervoor dat bedrijven veel meer inzicht krijgen in hun klanten én hun handelen. Ook als consument kun je er maar beter rekening mee houden dat er consequenties aan je handelingen verbonden zijn. Er ontstaat een wisselwerking in de vorm van steeds betere wederzijdse matching”.

We leven in een fascinerende tijd, benadrukt Klöpping. Een tijd waarin kleine bedrijven snel groot worden dankzij de juiste mix van openheid, Internet of Things en data. “Ontwikkelingen waarbij bedrijfstakken op hun kop worden gezet, en die steunen op data-oplossingen zoals die van SAS.” Na deze conclusie sluit Karel Kinders het formele programma met de take-away: “Door continu te blijven veranderen, kunnen bedrijven tot in de lengte der dagen competitief blijven. Hiertoe is data een belangrijke asset. De vraag is nu vooral: Wat doet u met uw data?, en ”Wat kunt u doen om het verschil te maken?”

 

Over SAS

SAS is specialist op het gebied van business analytics software en dienstverlening, en de grootste onafhankelijke business intelligence leverancier. Met innovatieve oplossingen binnen een geïntegreerd raamwerk, helpt SAS klanten op meer dan 70.000 locaties hun prestaties te verbeteren en waarde te creëren door sneller, betere beslissingen te nemen. Al sinds 1976 levert SAS haar klanten wereldwijd ‘THE POWER TO KNOW’.

Meer informatie is te vinden op: www.sas.com/nl

 

 

Meer informatie en een videoverslag van de dag is te vinden op: www.sasforum.nl.

Gerelateerde berichten...