ServiceNow’s cloud trends voor 2015

Terwijl de publieke cloud-oorlog tussen Google, Amazon en Microsoft blijft woeden, blijven bedrijven in 2015 steeds meer gebruikmaken van cloud-platformen. ServiceNow heeft vijf trends op het gebied van cloud computing voor komend jaar op een rij gezet :

1. Cloud-universums smelten samen

Verschillende disciplines zoals sales, HR, finance en zakelijke dienstverlening worden dankzij de cloud verenigd. Eindgebruikers eisen steeds meer functionaliteit die door cloud-integratie wordt geboden, zoals het delen van diensten en een breder beeld van hun klanten en activiteiten. Hierdoor wordt zichtbaar hoe de verschillende disciplines op natuurlijke wijze op elkaar aansluiten. In de cloud-wereld bestaan minder technologische obstakels dan in het datacenter-tijdperk. Hierdoor kunnen cloud-ontwikkelaars makkelijker de benodigde connecties maken. Vooral goed afgebakende REST APIs en programma’s zoals Java, Javascript en Perl zorgen ervoor dat alle disciplines contact kunnen maken met een breder en toegankelijker gebied.

2. Een snelle opkomst van cloud-verticalisatie

Doordat cloud-platformen zich blijven ontwikkelen en steeds meer bedrijven aangetrokken worden door de financiële en innovatieve voordelen, ontstaat er ook interesse bij bedrijven die tot nu toe twijfelachtig waren. Denk aan organisaties die omringd worden door regelgeving en privacy-issues, zoals de gezondheidszorg, regering, biowetenschap en financiële instellingen. Veel cloud-aanbieders ondernemen stappen om de juiste certificeringen te krijgen en meer platformen te creëren die geschikt zijn voor bedrijven in deze sectoren.

3. De CIO koopt steeds vaker diensten

IT-teams waren tot voor kort vaak de beheerders van de datacenter-infrastructuur. Nu de hardware achter de cloud (VMs, KVM, Docker, etc.) steeds meer schaalbaar wordt en vaker wordt aangeboden als dienst, kunnen IT-teams afstand nemen van hardware als opslagruimte. In de toekomst zullen IT-teams vaker nadenken over diensten en deze ook daadwerkelijk aankopen. Deze diensten worden gebruikt om apps te implementeren of bedrijfsproblemen op te lossen, zoals het toevoegen van ‘request management’, ‘onboarding’ van nieuwe medewerkers en inkoop-activiteiten. IT-teams kijken voortaan naar de diensten die zij verlenen, niet naar de IT-component. Een gevolg hiervan is dat CIO’s niet langer geassocieerd worden met defecte smartphones, computers en andere hardware. Zij kunnen hun tijd nu besteden aan het adviseren hoe IT het beste ingezet kan worden om de vereiste diensten te leveren. CIO’s claimen op deze manier dus opnieuw een plek aan tafel bij andere zakelijke leiders.

4. Data-as-a-Service treedt op

Doordat meer bedrijven een cloud-gebaseerd ‘systems-of-record’ bouwen dat de corporate operationele data vangt, is deze data vaker klaar voor business intelligence-doeleinden. Het is niet nodig om een project te starten om relevante data te zoeken en deze samen te voegen in een warehouse. Deze data bestaat namelijk al in het system-of-record. Steeds meer bedrijven zien deze data als opslagplaats voor operationeel inzicht. Hoe krijgen gebruikers toegang tot de diensten van een bedrijf? Welke diensten worden het meest gebruikt? Gebruikmaken van één enkel system-of-record kan ervoor zorgen dat IT-teams traditionele data warehousing-technieken over kunnen slaan door de data in het system-of-record te analyseren.

5. De cloud zorgt voor een agile-ontwikkelingsproces

Nu agile-softwareontwikkeling de manier waarop software gecodeerd wordt heeft veranderd, versnellen cloud-platformen de manier waarop teams ideeën om kunnen zetten in toepassingen. Doordat bedrijven een gemeenschappelijk platform hebben om op te ontwikkelen, kunnen teams ideeën creëren en testen binnen dagen of weken in plaats van maanden. Er hoeft minder geld te worden geïnvesteerd en geriskeerd, waardoor het minder erg is als een idee mislukt. De cloud start een nieuw tijdperk voor B2B-innovatie.

Allan Leinwand, CTO Cloud Platform ServiceNow: “De cloud is een vaak onbegrepen IT-architectuur, maar dient als een groeiende nieuwe omgeving voor bedrijfsinnovatie, app-creatie en flexibiliteit. De cloud maakt een enorme groei door.”

BERICHT VOOR DE REDACTIE

Over ServiceNow
ServiceNow is een leverancier van enterprise IT-cloudoplossingen. We zorgen voor een transformatie van IT door het automatiseren en beheren van IT-services binnen bedrijven. Organisaties die onze dienstverlening uitrollen creëren een centraal systeem voor IT en de automatisering van handmatige taken, standaardisering van processen en consolidatie van bestaande systemen. Door gebruik te maken van ons uitgebreide platform ontwikkelen onze klanten op maat gemaakte applicaties en transformeren het IT-servicemodel naar servicedomeinen binnen en buiten de organisatie. ServiceNow transformeert IT van ‘the department of no to the department of now’.

Gerelateerde berichten...