Sneller genezen met ICT?

Wat hebben ICT en kankerbehandelingen met elkaar gemeen? Veel meer dan je denkt.

Zo financiert het KWF naast onderzoek inmiddels ook infrastructuurprojecten die het onderzoek naar kanker en behandelingen verbeteren. Hierdoor is ICT in ziekenhuizen niet langer een losse dienst, maar meer een kerntaak. Bestralingsinstituut MAASTRO clinic onderstreept dit door ICT in te zetten om te bepalen welke patiënten het meest baat hebben bij een nieuwe behandelmethode. Dit stelt natuurlijk wel hoge eisen aan de infrastructuur.

MAASTRO clinic in Maastricht start eind van het jaar met protonentherapie in de nu in aanbouw zijnde ZON-PTC protonenfaciliteit. Protonentherapie is een relatief nieuwe therapie om kanker doelgerichter en met minder bijwerkingen te behandelen. Deze aanpak is echter wel drie tot vier keer duurder dan de huidige fotonenbehandeling. Ook het bouwen van een protonenfaciliteit kost tientallen miljoenen euro. In Nederland willen vier locaties deze behandeling gaan uitvoeren. MAASTRO clinic in Maastricht gaat in 2018 een protonenbestraler in gebruik nemen. En daar komt heel wat bij kijken.

Zelflerende modellen

Om ervaring met deze therapie op te bouwen, is het cruciaal om patiënten te selecteren die het meest baat kunnen hebben bij een protonenbehandeling. Soms werkt de reguliere therapie bij een patiënt ook. Bij de selectie van de juiste patiënten komt ICT in beeld. Alle patiëntgegevens en invloedfactoren gaan in een computermodel dat de dosisverdeling van fotonen en protonen berekent. Daaruit moet blijken welke patiënt het meest baat heeft bij protonen. In het verlengde daarvan wil MAASTRO zelflerende modellen ontwikkelen die op basis van actuele data van alle protonencentra steeds nauwkeuriger worden en de kans op genezing vergroten.

Next level sourcing

Vanuit technisch perspectief is dit geen standaardproject, integendeel. De infrastructuur die MAASTRO zoekt, is echt next level sourcing. Er is geen kant-en-klare roadmap voor dit project beschikbaar. Natuurlijk moet de omgeving stabiel draaien, schaalbaar en veilig zijn. Maar er komt veel meer bij kijken. De data voor de modellen komen van verschillende ziekenhuizen in Nederland en zijn zeer complex. MAASTRO verzamelt deze patiëntgegevens, scans en behandeldata, en analyseert ze. Dit proces moet bijna real-time gebeuren om nog dezelfde dag een behandelbesluit te nemen.

Integratiepuzzel leggen

Naast de datacommunicatie en –analyse moeten ook interne processen aangepast worden. Bijvoorbeeld een koppeling met het EPD en het planningssysteem. Omdat de behandeling nieuw is, is het zaak hier goed over na te denken. De ICT-ondersteuning is een spannend proces, waarvan de precieze invulling ongewis is. De architectuur, dataopslag en communicatie vormen een complexe integratiepuzzel die we alleen samen met MAASTRO kunnen leggen. Daarom betrekken we MAASTRO ook direct bij onze interne cross meetings met alle betrokkenen. En in dit project gaat zeker niet altijd alles zoals verwacht. In die zin stellen we ons kwetsbaar op. Toch weten we dat de input van MAASTRO per definitie een verrijking is die de benodigde infrastructuur steeds weer een stap dichtbij brengt.

Communicatie in de keten

De nieuwe behandelmethode raakt niet alleen de interne processen van MAASTRO. Omdat er in Nederland vier protonencentra komen, ontstaat ook een nieuwe verwijsdynamiek. Bovendien moeten deze centra relevante gegevens efficiënt kunnen uitwisselen. Om dit communicatieproces zo goed mogelijk te laten verlopen, ontwikkelen we samen met MAASTRO en onze technologiepartners een veilige en effectieve oplossing.

Extra stappen zetten

Hoewel we veel zorgklanten ondersteunen, is dit een meer dan uitdagend project. Het inrichten van een compleet nieuwe behandelmethode is op alle vlakken een sprong in het diepe die we samen met MAASTRO wagen. We bundelen alle kennis en ervaring om samen doelen te bereiken. En daar zetten we graag extra stappen voor. Wij zijn trots dat we op deze manier een bijdrage leveren aan het verbeteren van de medische wetenschap en een effectievere genezing van patiënten. En dat ‘gewoon’ met ICT.

Jo Verstappen, CEO Open Line

Gerelateerde berichten...