Sociale innovatie stimuleert groei Enschedese softwareontwikkelaar iCOLOGiQ

Het Enschedese softwarebedrijf iCOLOGiQ kan wereldmarktleiders tot zijn klantenkring rekenen. Bedrijven als Bayer, Vopak en KLM kozen al voor deze business information management software, die organisaties helpt bij hun transitie naar een ‘digital enterprise’. Ook buitenlandse organisaties hebben de weg naar iCOLOGiQ gevonden, zoals de Frans/Amerikaanse zadenspecialist HM.Clause, die iCOLOGiQ uitriep tot de beste externe samenwerkingspartner van het jaar. Het geheim achter dit succes: onderscheidende software in combinatie met sociale innovatie.

“Sociale innovatie betekent dat we via onze software mensen in organisaties met elkaar verbinden die elkaars expertise nodig hebben om problemen op te lossen of kansen te benutten”, zegt oprichter en eigenaar Peer Reinhard. “Bovendien zorgt onze software ervoor dat medewerkers een hoge mate van autonomie hebben in hun werk omdat onze software met workflow ondersteunt ’Wat’ ze moeten doen, maar niet ‘Hoe’ ze dat moeten doen. Onze software zorgt er bijvoorbeeld voor dat klachtenprocessen nauwkeurig en tijdig worden doorlopen, maar we zeggen niet hoe de klacht moet worden opgelost. Dat weet een medewerker immers zelf het best of kan hij vinden in online werkinstructies. Door deze aanpak werken mensen zelfstandiger, worden gelukkiger in hun werk en gaan daardoor vanzelf beter samenwerken en beter presteren.”

Een ander onderdeel van sociale innovatie is dat iCOLOGiQ zijn software altijd ontwikkelt samen met klanten. “We ontwikkelen standaardsoftware, wat wil zeggen dat iedere klant met dezelfde versie van onze software werkt, ongeacht of die organisatie medicijnen ontwikkelt, olie transporteert of een vliegtuigmaatschappij runt. Dat kan doordat wij alleen de generieke processen digitaliseren; processen die in iedere organisatie voorkomen. Wij bedenken niet zelf wat de meest efficiënte en effectieve inrichting is van een proces, dat doen we door heel nauw samen te werken met specialisten op de werkvloer, door diep in hun keuken te kijken en hun werkwijze te vergelijken met die van andere organisaties. Op basis daarvan ontwerpen wij een proces dat in alle organisaties past. Klanten profiteren op die manier van elkaars expertise en ervaringen. Ook dat is sociale innovatie”, stelt Reinhard.

Het spreekt voor zich dat in zo’n organisatie medewerkers een hoge mate van autonomie hebben en maximaal worden aangesproken om hun eigen innovatievermogen optimaal te benutten. “Onze software faciliteert dat organisaties bottom-up kunnen worden aangestuurd in plaats van top-down. Natuurlijk hanteren we die principes in onze eigen organisatie ook. Onze medewerkers hebben veel vrijheid om zelf de beste oplossing te bedenken. Als directeur fungeer ik meer als coach en inspirator, en vertel ze niet wat ze moeten doen. Dat weten ze natuurlijk zelf veel beter”, aldus Reinhard.

iCOLOGiQ heeft de wind mee. Door de crisis en de daarmee gepaard gaande groeivertraging zien bedrijven nu pas echt de noodzaak in om processen op de werkvloer goed in te richten, en de daaruit voortkomende informatie juist op corporate niveau te beheren. “We hebben hierin veel ervaring. We weten hoe we organisaties kunnen helpen om hun processen wereldwijd te standaardiseren en digitaliseren. Die standaardisatie maakt bedrijven flexibel en klaar voor een nieuwe periode van groei, omdat de aandacht van medewerkers verschuift van het uitvoeren van routinetaken naar het zorgvuldig invullen van wensen van klanten”

Ook iCOLOGiQ maakt zich op voor groei, die moet komen van de volgende generatie software waar wij nu aan werken. De software richt zich met name op de volgende generatie werknemers (Generatie Y) en hoe die wil werken in de organisaties van deze tijd. Dus meer mobiel, sneller, meer gericht op dynamiek, eigen initiatief en sociale innovatie. De nieuwe software zal in het tweede kwartaal van 2015 het levenslicht zien.

 

Gerelateerde berichten...