SQS: outsourcing jaagt lokale ICT-banenmotor flink aan

Groei in outsourcing zorgt voor meer werkgelegenheid bij  SQS Benelux. Door toenemende test- en deliverywerkzaamheden in overzeese centra wil de dienstverlener uit Utrecht dit jaar nog dertig nieuwe medewerkers  aannemen.

“Je kunt als ICT-bedrijf niet enkel in outsourcingslanden uitbreiden”, zegt Managing Director Wilbert van den Bliek van SQS Benelux. “Lokale en internationale groei houden verband met elkaar. Het werk bij organisaties wordt steeds complexer. Aan de ene kant willen bedrijven meer én goedkoper testen. Aan de andere kant willen ze wel lokaal, en in hun eigen taal ondersteund worden door specialisten die hun business case als geen ander begrijpen.”

Daarom gelooft Van den Bliek niet dat ICT-bedrijven uit ons land massaal naar het buitenland vertrekken. “Wil je succesvol zijn, gaat het om combinaties van lokaal en internationaal, business- en testskills en medewerkers goed opleiden en begeleiden.”

Hij wijst erop dat het kostenaspect bij outsourcing lang niet alles zegt. “Bij outsourcing gaat het vooral om winst op productiviteit en effectiviteit. Je moet aan de collega’s over de grens goed uitleggen welke resultaten je wilt. Dat kost inspanning, tijd en begeleiding. Als de vraag en problematiek niet duidelijk zijn, verdampt de winst die je verwacht te maken als sneeuw voor de zon, omdat er allerlei onverwachte en indirecte kosten komen.”

 

Utrecht en Chennai in India zijn één

SQS besteedt vaak (gewone) testautomatisering en het beheer daarvan uit.  “Voor specialisten hier biedt dat weinig uitdaging. Daarom is het goed dat we juist dat werk outsourcen.” Volgens de dienstverlener wordt er de komende jaren alleen maar meer en ingewikkelder getest, omdat  fouten kunnen leiden tot grote reputatieschades. Internationale wetgeving stelt bovendien steeds vaker eisen aan testautomatisering.

Voor Van den Bliek zijn Utrecht en Chennai één. Testconsultancy zonder India-component is niet meer weg te denken. Het maakt het testvak steeds uitdagender, maar de werving niet eenvoudiger.

 

Domeinspecialist als liaison officier

Het bedrijf zoekt de komende maand daarom nadrukkelijk naar specialisten met grote kennis van financiële domeinen. Volgens Van den Bliek is een dergelijke achtergrond, in combinatie met kennis van ICT, onmisbaar voor de toekomst van het vak. De domeinspecialisten kunnen zich bij SQS ontwikkelen tot liaison officiers die zorgen voor optimale communicatie tussen bedrijf en klant.

Normaal gesproken werken dienstverleners andersom en rekenen ze erop dat medewerkers de benodigde domeinkennis in de praktijk leren. Door het om te draaien wil SQS specialisten met een andere achtergrond interesseren voor banen bij het bedrijf. De benodigde ICT-vakkennis leren ze bij SQS.

Van den Bliek: “We zijn als internationale speler kritisch, want we lopen voorop. Juist door onze combinatie van nationaal werken en internationaal samenwerken zijn wij interessant voor domeinspecialisten die hun eigen carrière willen regisseren.“

Hoeveel van deze domeinspecialisten SQS hoopt aan te trekken, wil Van den Bliek niet kwijt.  “Ik hoop dat deze professionals een substantieel aandeel vormen in ons groeiscenario, maar we werven ook quality-consultants, ICT-professionals en starters. De eerste domeinspecialist hebben we onlangs al aangenomen. ”

 

Over SQS Software Quality Systems AG

SQS is ‘s werelds toonaangevende specialist op het gebied van softwarekwaliteit. Zijn positie als marktleider vloeit voort uit meer dan 30 jaar succesvolle consultancy. Met behulp van de gestandaardiseerde PractiQ-methode, diepgaande ervaring in de sector en sterk geautomatiseerde offshoreprocessen kunnen de consultants van SQS oplossingen bieden in het gehele softwareontwikkelingproces. Het bedrijf heeft zijn hoofdkantoor in Keulen en telt ongeveer 2.800 werknemers. Naast een sterke aanwezigheid in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk, heeft SQS nog filialen in Egypte, Finland, Frankrijk, India, Ierland, Nederland, Noorwegen, Oostenrijk, Zweden, Zwitserland, Zuid-Afrika en de Verenigde Staten. SQS heeft ook een minderheidsbelang in een bedrijf in Portugal. In 2012 genereerde SQS een omzet van € 210,1 miljoen.

SQS heeft met meer dan 7.000 afgeronde projecten een sterk klantenbestand opgebouwd, met onder andere de helft van de DAX-30-bedrijven, een derde van de STOXX-50-bedrijven en 20 van de FTSE-100-bedrijven. Tot onze klanten behoren Allianz, Beazley, BP, Centrica, Commerzbank, Daimler, Deutsche Post, Generali, JP Morgan, Meteor, Reuters, UBS en Volkswagen, evenals andere bedrijven uit de belangrijkste sectoren van SQS.

 

Gerelateerde berichten...

X