Start-up Totemus lanceert digitaal toerisme in Vlaanderen

Totemus, de app die een netwerk van digitale schattenjachten aanbiedt, is vanaf nu beschikbaar in Vlaanderen. De start-up wil haar succes in Wallonië overdoen aan de andere kant van de taalgrens.

Een primeur in Vlaams-Brabant
Totemus, dat al twee jaar beschikbaar is in de vijf provincies van Wallonië en in Brussel, overschrijdt de taalgrens om digitale schattenjachten in Vlaanderen aan te bieden. Hiervoor heeft de applicatie zich gevestigd in Wezembeek-Oppem, in Vlaams-Brabant.

Het initiatief voor dit eerste experiment in het noorden van het land kwam van de leerlingen van de 6de klas van de Franstalige plaatselijke school La Fermette, die een wandeling hadden uitgedacht om de rijkdom van de stad te ontdekken.

Gebieden veranderen in een ludiek speelterrein
Totemus is een mobiele app waarmee gebruikers het erfgoed van onze regio’s kunnen ontdekken via een netwerk van speurtochten. Halfweg tussen schatzoeken en geocaching, is de app 24 uur per dag, zeven dagen per week toegankelijk in vier talen. ​

De routes zijn niet van tevoren gekend: de gebruikers moeten raadsels oplossen via hun waarnemingsvermogen om van het ene toeristische punt naar het andere te worden geleid, tot het eindpunt van de schattenjacht. Zodra ze dit punt hebben bereikt, verdienen ze Toteez, de virtuele valuta van de applicatie, die kan worden ingewisseld voor vouchers die geldig zijn bij toeristische attracties die partner zijn van Totemus.

Door verschillende speurtochten te combineren, kunnen bezoekers thematische badges verdienen (landbouw, street art, kastelen, enz.) om meer Toteez te winnen. Totemus tovert de gebieden om in ludieke speelterreinen die voor iedereen toegankelijk zijn, en zo het lokale toeristische ecosysteem stimuleren.

Oprichter Benjamin Pirson: “De speurtochten zijn ontwikkeld in samenwerking met belanghebbenden op vlak van toerisme en onderwijs en bieden een innovatieve digitale oplossing om ons rijke erfgoed te promoten. De applicatie verbindt gebieden met een grote gemeenschap van gebruikers via een leuke ervaring die voor iedereen toegankelijk is.”
Gamificatie omwille van de erfgoedwaarde
Dat is het hele punt van Totemus: een innovatieve digitale oplossing bieden aan de toeristische en educatieve sector om de waarde van erfgoedschatten te verhogen.

Benjamin Pirson: “Via het platform biedt Totemus de mogelijkheid het digitale veld te betreden zonder te moeten investeren in de kostbare ontwikkeling van een volwaardige app. Toeristische diensten en scholen hoeven alleen maar hun schatzoekroute voor te stellen en het Totemus-team zal zijn expertise ter beschikking stellen om een route uit te stippelen waarbij avontuur, plezier en kennis opdoen, hand in hand gaan. Tussen het verkennen van de locatie en het uiteindelijk testen van de route, is er maar vier weken nodig om een nieuwe schattenjacht op te zetten en deze beschikbaar te stellen voor de hele Totemus-gemeenschap.”

Een innovatie voor het lokale toeristische ecosysteem
“Totemus was aanvankelijk een zijproject, waarbij de applicatie werd ontwikkeld in onze vrije tijd, parallel met ons website ontwikkelingsbedrijf,” vertelt Benjamin Pirson. “De Covid-19 crisis dwong veel mensen ertoe hun vrijetijdsbesteding te veranderen. Onverwacht werd de toepassing populair bij het grote publiek ; dit bracht de me ertoe een nieuwe start-up op te richten die 100% gewijd is aan de ontwikkeling van Totemus.”
Vandaag werkt het jonge bedrijf voltijds aan dit project dat innovatie en duurzaam toerisme combineert. Een uitdaging die Totemus elke dag aangaat, met de steun van Start it @KBC, de grootste start-up accelerator van het land.

Sinds de lancering in juli 2020, twee jaar geleden, zijn er al meer dan 100 speurtochten beschikbaar in de app, die door meer dan 235.000 bezoekers wordt bezocht. Gesterkt door dit succes en om aan de groeiende vraag van zijn gebruikers te voldoen, wil Totemus met even sterk groeien in Vlaanderen. De start-up hoopt tegen eind 2023 een 50-tal speurtochten in de regio aan te bieden.

Gerelateerde berichten...