Wereld te winnen door Lean in IT-partnerships

Eerste boek met praktijkcases verschenen over Lean in IT services

Hoe kunnen IT-partners met dienstverlenende organisaties winst halen uit Lean samenwerken? In het deze week verschenen boek ‘Lean IT-Partnering’ wordt met wetenschappelijk onderzoek en aan de hand van praktijkcases antwoord gegeven op deze vraag. In het boek wordt de eerste multi-client studie over Lean-partnering in IT services beschreven.

De Lean-filosofie zorgt voor een effectieve en efficiënte methode om meer met minder te doen, terwijl tegelijkertijd een hogere productiviteit, kwaliteit, klanttevredenheid en een betere concurrentiepositie wordt behaald. Lean is reeds lang bekend in de maakindustrie maar heeft pas de laatste paar jaar de aandacht van de IT-services industrie.

Partnering paradox
“We zien dat door problemen in de samenwerking tussen de klant en de leverancier, het implementeren van de Lean-filosofie in organisaties stagneert,” aldus prof.dr. Han van der Zee, auteur van het boek en hoofd van het research cluster ‘Lean Transformation with and in IT’ van het Lean Education & Research Network (LEArN) aan Nyenrode Business Universiteit. “Steeds meer IT-toeleveranciers en gebruikers van IT-services onderkennen het belang van Lean en er gaan strategisch mee aan de slag. Er waren echter tot op heden zeer weinig succesvolle voorbeelden beschikbaar van toepassing van Lean in IT-partnerships. Dat leidt tot wat wij noemen de ‘Lean IT-partnering paradox’. Dit boek onderzoekt deze paradox en biedt referenties naar praktijkvoorbeelden en toegepast wetenschappelijk onderzoek, wat als richtlijn kan dienen bij het implementeren van Lean in de IT samenwerkingspraktijk. Daarbij merk ik op dat theorie en voorbeelden alleen niet genoeg zijn. De partners moeten hard en intensief samenwerken om Lean te worden. Het succes komt niet vanzelf, maar er valt een wereld te winnen.”

Onderzoek
Een team onderzoekers van Nyenrode Business Universiteit en professionals uit de praktijk van de onderzoekspartners en -sponsors Achmea, Atos, Accenture en Sogeti verrichtten het onderzoek. Aan de hand van een serie case study interviews verzamelden zij een reeks praktijkvoorbeelden met waardevolle informatie en inzichten. Daarnaast verzamelden zij informatie rondom en analyseerden ze zes cases over Lean IT partnering. Met de rijke hoeveelheid aan data en informatie die dit opleverde werd de basis voor het boek gelegd.

Het boek ‘Lean IT Partnering – How partners create value by developing a Lean culture for IT supply and management’ (ISBN 978-90-8980-069-5) werd gepresenteerd tijdens de inspiratiemiddag “Lean met Leiderschap” op 20 mei in de LEArN Factory op Nyenrode.

Over LAErN
LEArN is een initiatief van Nyenrode in partnerschap met ABN AMRO, Achmea en McKinsey & Company. Doel is om innovatie en excellence bij organisaties te bevorderen door de ontwikkeling, training en toepassing van de Lean Management-filosofie. Meer informatie op www.nyenrode.nl/learn

Gerelateerde berichten...