Ziekenhuizen starten met digitale gezondheidsassistent om druk op poliklinieken te verlichten

Nederlandse en Belgische ziekenhuizen gaan aan de slag met een digitale gezondheidsassistent om de druk op poliklinieken te verlichten. Poli’s willen patiënten besmet met het coronavirus zoveel mogelijk thuis houden om verdere verspreiding te voorkomen.

Daarnaast zijn er honderdduizenden patiënten die wachten op reguliere zorg en binnenkort geholpen moeten worden. Het Nederlandse bedrijf Caro Health helpt ziekenhuizen daarom met een app om coronapatiënten vanuit huis te begeleiden.

Patiënten die worden gediagnosticeerd met het coronavirus en geïdentificeerd als kandidaat voor thuisherstel, worden door de medische staf van hun ziekenhuis op afstand begeleid via de Caro Health app. Ziekenhuizen krijgen gecentraliseerde, real-time inzichten over hoe patiënten herstellen van het coronavirus. Hierdoor kan de druk op poliklinieken worden verlicht en ontstaat er meer ruimte om de uitgestelde zorg op te pakken.

Sinds 12 maart zijn er 360.000 minder patiënten doorverwezen naar het ziekenhuis. Ruim 290.000 mensen die al een verwijzing hebben, wachten nog op een ziekenhuisafspraak, blijkt uit cijfers van de Nederlandse Zorgautoriteit. Inmiddels werken onder andere Amsterdam UMC, Annatommie mc, AZ West en AZ Jan Portaels met de digitale assistent van Caro Health. Tegelijkertijd lopen er gesprekken met meer ziekenhuizen om op korte termijn de app te implementeren.

Thomas Goijarts, oprichter en CEO Caro Health: “Zorg op afstand verlenen helpt ziekenhuizen om versneld de reguliere zorg op poliklinieken weer op te starten. Zorgpersoneel moet nu nog veel kostbare tijd besteden aan het uitleggen van behandelprotocollen en het herhaaldelijk beantwoorden van dezelfde vragen over het coronavirus. Door deze zorg te digitaliseren kunnen patiënten thuis in quarantaine nog steeds gecontroleerd en geïnformeerd worden. Hierdoor hebben artsen en verpleging weer meer tijd voor reguliere zorg en de behandeling van coronapatiënten op de IC.”

 

Voor patiënten

De app van Caro bevat alles wat de patiënt moet weten over het thuis herstel. Informatie is opgeknipt in overzichtelijke delen, die wordt verzonden wanneer ze relevant zijn. Begeleiding is geautomatiseerd maar persoonlijk. Zo controleert Caro dagelijks hoe het met de patiënt gaat. Een chatbot vraagt hen om temperatuur te meten en geeft advies. Door het zelflerende algoritme van de app is Caro beter in staat om patronen te herkennen en persoonlijk advies te geven. Symptomen worden geregistreerd en indien er reden tot zorg is, verwijst Caro direct naar de relevante zorgverlener.

Voor zorgverleners

Ziekenhuizen monitoren patiënten op afstand. De door de patiënt ingevulde gegevens worden automatisch naar de zorgverlener verstuurd en weergegeven in een overzichtelijk dashboard. Hierdoor hebben zorgverleners gecentraliseerd en real-time inzicht in hoe patiënten herstellen van het coronavirus. De patiënt kan ook direct via de app vragen stellen aan de zorgverlener.

Zorgverleners kunnen hierdoor op een asynchrone manier communiceren met patiënten, en bijvoorbeeld reacties op dezelfde vragen bundelen en tegelijk versturen wat veel efficiënter is ten opzichte telefonisch contact. Bovendien hebben zorgprofessionals te allen tijde toegang tot de app. Dus ook zorgverleners die noodgedwongen vanuit huis moeten werken, zijn in staat om coronapatiënten te begeleiden met hun herstel.

Caro Health is als een van de acht bedrijven die is opgenomen in het COVID-19 programma van Techleap. In dit programma krijgen ze van experts hulp om snel op te schalen en beschikbaar te maken voor mensen die deze nu hard nodig hebben.

Gerelateerde berichten...