Doorbreken van “oude” gewoontes

Als Nederlanders staan we er bekend om dat we een nogal traditioneel volk zijn en ons graag vasthouden aan oude gewoontes. We zitten met z’n allen standaard om 17.30  uur aan het avondeten, mannen werken nog steeds langer en meer dan vrouwen, de IT-wereld is een mannenwereld, en we stoppen met kennisontwikkeling na onze studietijd.

Deze gewoontes zijn ingesleten gedragspatronen en het grote probleem hierbij is dat we het maar lastig vinden om deze gewoontes te doorbreken, veranderen of af te leren. Maar het doorbreken van iets start met bewustwording. Gewoontes heten niet voor niets gewoontes. Ze zitten zo in je dagelijks leven verweven dat je je er eigenlijk nog maar nauwelijks bewust van bent.

Bewustwording is een onderwerp wat veel te sprake komt in mijn gesprekken met beleidsbepalers van kennisontwikkeling. Het is een onderwerp wat hun aandacht heeft en waar ze dus blijkbaar een probleem mee hebben.

Maar waarom hebben ze een probleem met het onderwerp “bewustwording” als het gaat om kennisontwikkeling van hun medewerkers? Dit heeft mijn inziens te maken met het feit dat we met z’n allen vast blijven houden aan “oude gewoontes” en zo ook met de wijze waarop we omgaan met onze kennisontwikkeling.

We lijken allemaal heel goed te weten dat (continue) kennisontwikkeling voor een IT-professional van essentieel belang is om efficiënt en effectief zijn/haar werk te kunnen blijven uitvoeren. In de praktijk blijkt dit allemaal toch weerbarstiger te zijn. Dit komt naar voren uit het onlangs uitgevoerde benchmarkonderzoek door MyCademy. 58% van alle IT organisaties ziet continue kennisontwikkeling als kerncompetentie maar slechts 7% faciliteert het ook daadwerkelijk.

Heeft dit toevallig ook niet met bewustwording te maken? Ik ben van mening van wel, maar waarom? Nu de economie weer op volle toeren draait zie je dat we met z’n allen weer terugvallen in onze “oude” gewoontes. We zijn weer als vanouds heel druk met het blussen van brandjes en worden geleefd door de waan van de dag. Hierdoor verdwijnt (continue) kennisontwikkeling (weer) op de achtergrond omdat er geen tijd voor zou zijn.

We zullen dus onze “oude gewoontes” moeten doorbreken als het gaat om (continue) kennisontwikkeling voor de IT-professional. En zoals eerder gezegd begint dat bij de bewustwording van het feit dat het voor organisaties van essentieel belang is om kennisontwikkeling onderdeel te laten uitmaken van de strategisch agenda. Alleen dan ga je het verschil maken!

 

 

 

 

Gerelateerde berichten...