Gezonde twijfel bij een hype

ERP

De magie van de hype wankelt. En dat is helemaal niet erg. De business van onze klanten profiteert namelijk niet altijd van blind achter hypes aanhollen. En uiteindelijk is dát onze echte drijfveer: het leveren van toegevoegde waarde aan de business van onze klanten. Als het aan mij ligt, pakken we als ict-branche de hypes die ons zo ongeveer de hemel beloven, in het vervolg dan ook iets genuanceerder aan.

Even voor de duidelijkheid: ik ben een fervent voorstander van nieuwe ontwikkelingen die werkelijk toegevoegde waarde leveren. Ik denk bijvoorbeeld aan de hype die ERP ooit was. Deze trend heeft zijn belofte inmiddels ruimschoots waargemaakt. Het heeft de samenwerking tussen afdelingen binnen bedrijven enorm verbeterd en ook de processen integraal gestroomlijnd. Alleen lopen we nu risico de verworven voordelen van ERP te grabbel te gooien door massaal als lemmingen in de cloud te springen.

De cloud is een hype van het zuiverste water, of stoom zo u wilt. Ja, het biedt enorme voordelen en ja, de veelbelovende mogelijkheden voor de toekomst liggen voor het oprapen. Maar ik pleit er ook voor om kritisch te blijven. En dat mis ik. Gezonde twijfel over bepaalde elementen van een hype, welke dat ook is. Niemand die durft te zeggen dat de nieuwste hippe trend in werkelijkheid gebakken lucht is. We moeten als ict-branche eerlijk durven zijn. De tijden dat we de meest geavanceerde oplossingen konden verkopen aan een bedrijf dat nauwelijks wist wat ze ermee aan moesten, zijn voorbij. In het kielzog van de transparantietrend in de financiële wereld, hoeft ook de ict branche niet langer sprookjes te verkopen. De wereld om ons heen is mondiger geworden en begrijpt veel beter wat wel en niet nodig is. En dat is een goede ontwikkeling.

Neem bijvoorbeeld die andere hype: big data. Dat is zo hot dat je er geheid je vingers aan brandt. Iedereen is ermee aan het stoeien, om maar zoveel mogelijk terrabytes aan data onder die analyselamp te proppen. Bijna niemand vraagt zich af of dat nu werkelijk nodig is, wat het nu concreet oplevert. We laten ons verblinden door onrealistische beloftes of bangmakerij, en verliezen daarbij het zicht op ons gezonde verstand.

Zoals het goede van ERP in bedrijfskundig Nederland is geland, zullen ook de echte voordelen van cloud computing, big data en ‘bring your own’ de plaats krijgen die hun toekomt. We kunnen ons het nodeloze najagen van hypes besparen, door direct de juiste balans te vinden. Door het goede en zinvolle na te volgen en de wonderverhalen of horrorscenario’s eens stevig tegen het licht houden. Bijkomend, niet te onderschatten, voordeel daarbij is dat je niet langer meer die snelle verkoper hoeft te spelen, maar een trusted advisor wordt. Iemand op wie de klant echt kan vertrouwen. Een partij van wie de klant weet: die levert wat goed is voor mijn business.

Willy Koppens

Gerelateerde berichten...