Heeft onafhankelijke vakinformatie nog een toekomst?

Toen ons blad precies een jaar jong was, vierden we dat met een bescheiden redactioneeltje en een foto van een taartje met daarop één kaars. ICT/Magazine was één jaar oud. Nu is er meer reden om de vorkjes uit de la te halen. Alles wijst er namelijk op dat ICT/Magazine met een op naam geadresseerde oplage van ruim 13.500 het grootste ict-vakblad van Nederland is geworden! En dat terwijl we over drie maanden pas onze vijfde jaargang ingaan. Wat is er gebeurd?

Computable legt de focus op online, stopt met haar vakblad en sluit voortaan aan in de rij van themamagazines. En AutomatiseringGids is – volgens haar laatste oplagecijfers – plotseling gestopt met gratis abonnees, wat hun oplage heeft gehalveerd. Dit betekent dat ICT/Magazine nu onder de Nederlandse managers en bestuurders het grootste bereik heeft. Enerzijds is dat voor ons goed nieuws. Maar aan de andere kant is dit ook een zorgelijke ontwikkeling. Het continue en pluriforme aanbod van vakinformatie staat flink onder druk.

Ook wij geloven absoluut in de kracht van online, het domein van het nieuws. Maar voor verdieping, visie en strategie blijkt een geprint blad nog altijd de juiste drager. De snelle groei van de printuitgave ICT/Magazine in minder dan vijf jaar tijd is daar het ondubbelzinnige bewijs van. Juist in de huidige dynamische markt is de it-manager gebaat bij een sterk aanbod van onafhankelijke verdieping, waar hij concreet wijzer van wordt.

Het is vanaf dag één onze visie dat een goed onafhankelijk vakblad prima gecombineerd kan worden met commerciële content, mits ook die informatie meerwaarde biedt en het duidelijk is wie de afzender is. Door samen te werken met it-journalisten van kaliber en it-leveranciers die werkelijk iets te melden hebben, kunnen wij iedere vier weken onafhankelijke content en nieuws uit de leveranciersmarkt aanbieden.

De recente ontwikkelingen sterken ons in ons doel om te blijven groeien in kwaliteit en kwantiteit. Dat betekent: goede onafhankelijke content en het bereiken van zoveel mogelijke beslissers in Nederlandse IT. Wat de toekomst ook zal brengen, voor nu vallen we aan op de enorme taart en gaat het dak van de redactie er af!

Geerhard Ellens,
uitgever van ICT/Magazine

Geef een reactie