Wie wil er nog met je spelen?

Marco Gianotten - Pre-mortem strategie

Vroeger liep je even bij een lokale beheerder langs wanneer je een probleem of vraag had. Nu krijg je na lang wachten iemand aan de telefoon in Verweggistan, als je geluk hebt. Of moet je jezelf door een onbegrijpelijke zelfservice portal heen worstelen. Een gebruiker ziet amper nog een it’er van vlees en bloed. IT is gezichtloos aan het worden. Waarom zouden digital savvy werknemers in de business naar hun it-organisatie stappen om samen minimal viable products (MVP) te bouwen en digitale proposities te creëren? IT mist het sociale netwerk en heeft weinig tot geen emotioneel krediet opgebouwd.

 

Onbekend maakt onbemind. Het is naïef te denken dat mensen naar jou toekomen als je ‘gezichtsloos’ bent. De afstand tussen de it-organisatie en rest van de onderneming wordt groter, niet kleiner. IT industrialiseert, globaliseert en verwordt tot een hypermoderne, maar ook anonieme fabriek. Automatisering van de automatisering heeft grote voordelen, maar maakt IT als innovatiepartner anoniem. Voor ideation en co-creatie met MVP heb je intimiteit nodig. Alles doe je samen.

 

Je wilt een vliegwiel zijn en geen vijfde wiel aan de wagen. De aanjagers voor digital zitten in de business. Die zien de it-organisatie als een apart universum waar je van weg moet blijven. De enigen die daarmee communiceren vanuit de business zijn de ietwat wereldvreemde informatiemanagers. Het klinkt cru, maar de merkwaarde van it-organisaties is non-existent om een innovatie pull te generen. IT-organisaties verbouwen zichzelf om wat dan ook cloud-centrisch, snel, wendbaar en betrouwbaar te kunnen leveren aan de business. In die ombouw wordt er weinig aandacht gegeven aan de vraag ‘hoe leuk is het om met ons samen te werken?’ Daar zit je dan straks in je nieuwe softwarefabriek te wachten op vriendjes uit de business, maar niemand komt langs om met je te spelen.

 

Om een vliegwiel te worden, moet je als IT aan de voorkant een speelveld creëren voor MVP’s en andere joint-innovaties. Wanneer je vervolgens het eindproduct goed laat landen bij gebruikers en klanten, begint een positieve versterking. Je wilt minimal loveable products opleveren waar gebruikers mee weglopen. De ‘how to wow’ levert reputatie-energie op en zo creëer je een vliegwiel: steeds meer creatieve en inventieve personen in de business zoeken je op om samen te spelen.

Gerelateerde berichten...