Consumenten reageren angstig op innovaties

begrijpen

43 Procent van de mensen in Nederland geeft aan dat de invoering van nieuwe technologie en innovaties ongemakkelijk of beangstigend kan zijn. Toch zijn ze er wel van overtuigd dat dit noodzakelijk is om het welzijn van burgers en de samenleving te verbeteren. Slechts 16% vindt van niet.

Meer dan de helft (56%) van de Nederlandse consumenten weet niet wie toegang heeft tot hun persoonsgegevens en hoe die worden gebruikt. Toch staat de meerderheid nog steeds open voor digitale vooruitgang. 59% Van de respondenten is ervan overtuigd dat technologie kan bijdragen aan de digitale vooruitgang van hun land door nieuwe banen en bestaansmiddelen te creëren. Maar liefst 63% wil dat er wordt geïnvesteerd in technologische innovatie om onze wereld te verbeteren.

De duidelijke kloof tussen de digitale honger van consumenten en hun vertrouwen in de manier waarop hun gegevens worden gebruikt om dergelijke diensten en ervaringen te creëren, kan het potentieel van technologie ondermijnen om onze economie, maatschappij en planeet te verbeteren. Dat blijkt uit een nieuwe studie van VMware.

Digitale voetafdruk

Uit de onderzoeksresultaten blijkt dat de overheid en het bedrijfsleven stappen moeten zetten om ervoor te zorgen dat consumenten beter geïnformeerd worden over het delen van gegevens. En over het benutten van de mogelijkheden van een digitale wereld. De meerderheid (51%) van de Nederlandse burgers maakt zich steeds meer zorgen over de veiligheid van hun online digitale voetafdruk.

Bijna driekwart (67%) maakt zich zorgen over de rol die technologie speelt bij de verspreiding van desinformatie en 45% voelt zich paranoïde. Dit, omdat organisaties bijhouden en registreren wat zij op hun apparaten doen. Daar komt nog bij dat slechts 13% van de Nederlandse consumenten vindt dat bedrijven en overheden duidelijk genoeg zijn over de technologieën die zij gebruiken. En hoe zij die gebruiken.

Force for Good

Momenteel heeft het wantrouwen ten aanzien van gegevens een punt bereikt waarop het de steun voor het potentieel van technologie om als een force for good te fungeren, belemmert. 51% van de Nederlandse consumenten is bang of voelt zich ongemakkelijk bij het delen van hun persoonlijke, dagelijkse gegevens om overheden en bedrijven te helpen slimmere en groenere infrastructuren te ontwerpen. En minder dan een vijfde is enthousiast over het vooruitzicht van een digital twin van de stad waarin ze wonen, die de efficiëntie van hun fysieke omgeving kan verbeteren.

Gerelateerde berichten...