Covid zorgt voor carrièrelockdown bij thuiswerkende digital natives

jongeman in kantoorkostuum

Doorlopend thuiswerken heeft de meeste impact op digital natives als het op werkambities en werkontwikkeling aankomt. Dat geldt voor een behoorlijk deel van de Europese kantoorwerkers. Dat blijkt uit een analyse.

Meer dan de helft (51 procent) geeft aan zich zorgen te maken over zaken die op de lange termijn spelen. Het gaat dan om het bijhouden van vaardigheden, tekort aan professionele training en carrièrekansen. Deze inzichten waarschuwen voor een potentiële carrièrelockdown bij de groep die wij vaak digital natives noemen.

Het nieuwe onderzoek, uitgevoerd onder meer dan 6.000 kantoorwerkers in het mkb door heel Europa, toont de impact die de COVID-19-pandemie heeft op de behoeften van werknemers en op de verwachtingen voor het toekomstige werken. Na deze eerste bevindingen volgen er meer onderzoeksresultaten in een aankomend ‘Werkplek van de Toekomst” -rapport. Dit verschijnt begin 2021.

Ondanks zorgen om hun carrière vindt het merendeel van de respondenten onder de 30 dat het thuiswerken hen productiever heeft gemaakt (51 procent). De technologie die het thuiswerken ondersteunt stelt hen in staat stelt hun werk effectiever te doen (63 procent).

Bijna twee derde (61 procent) van de werknemers onder de 30 vindt wel dat thuiswerken het moeilijker maakt om te volgen wat er binnen het bedrijf speelt. 55 procent zegt zich afgesneden te voelen van het team. Iets meer dan de helft vindt het lastig om thuis gemotiveerd te blijven en daarnaast geeft 24 procent aan zich zorgen te maken over hoe je een team op afstand gemotiveerd kunt houden.

Naast de positieve impact van de technologie lijken de sub-dertigers door het thuiswerken de ontwikkeling van kernvaardigheden mis te lopen die nodig zijn om vooruit te komen. Viola Kraus, organisatiepsycholoog gespecialiseerd in de toekomst van werk, legt uit: “We zien een groeiende trend dat de jongste generatie werknemers, als digital natives die om kunnen gaan met technologie, aan hun lot kunnen worden overgelaten en het allemaal zelf maar uit moeten zoeken.”

Vaardigheden

“Deze generatie moet niet alleen de vaardigheden leren om het meeste uit technologie te halen, maar ook algemene bedrijfsvaardigheden om verder te komen in hun baan. De zorgen van deze jonge werknemers over de ontwikkeling van hun carrière komen waarschijnlijk door een gebrek aan connectie met en sturing door hun team en oudere collega’s tijdens het thuiswerken. Zolang we virtueel doorwerken, is het is dus belangrijk dat werkgevers hen begeleiding en een formeel platform bieden waar kennisoverdracht tussen collega’s wordt aangemoedigd, zodat dat uiteindelijk vanzelf zal gaan.”

Het onderzoek toont aan dat werknemers onder de 30 van een werkgever verwachten dat hij/zij hen steunt en hen de kans geeft te leren en zich te ontwikkelen. Denkend aan hun ervaringen tijdens de lockdown, zegt 63 procent van de kantoorwerkers onder de 30 dat zij mogelijkheden voor bijscholing en training belangrijker zijn gaan vinden. Daarnaast vindt 41 procent dat werkgevers werknemers ook tijdens het thuiswerken de mogelijkheid moeten bieden om nieuwe vaardigheden op te doen door online trainingen of bedrijfsbrede workshops.

 

Lees ook:

 

Gerelateerde berichten...