Welkom bij BDE Studio! Met een podcast en interviews over relevante big data gerelateerde thema's!

Podcast De Dataloog x Big Data Expo

Regelmatig hebben we de eer om samen te werken met Podcast De Dataloog. Al meerdere malen hebben ze in samenwerking met Big Data Expo (, Data Insights Week en Data Insights Conference) speciale afleveringen van de podcast uitgebracht. De Dataloog is de Nederlandse dialoog over big data, data science, Machine Learning en de data gedreven transformatie. De Dataloog brengt data scientists, consultants, technologie bedrijven en onderzoekers bij elkaar en de digitaal gedreven wereld dichtbij, op een begrijpelijke manier. Tijdens onze evenementen zijn er al verschillende vooraanstaande big data-spelers binnen de Benelux aangeschoven in de specials van hun podcast. Bekijk snel welke afleveringen voor jou interessant zijn! 

rond - De voorspellende blik van de CYO

In deze aflevering vertellen Arjan den Oude en Mark Bosch van Rond Consulting je alles over de rol van CYO. De cYo is sparringpartner voor de business door operationele data te combineren en datagedreven besluitvorming te faciliteren. Arjan en Mark delen hun ervaringen en geven je inzicht in de manier waarop de cYo op basis van de achteruitkijkspiegel een voorspellende blik op de toekomst creëert. Een aflevering waar veel (aanstormende) directieleden hun voordeel mee kunnen doen!

Beluister podcast

 

Logo rond

Kantar - Met analytics duurzaamheidstrends- en ontwikkelingen in kaart brengen

Tijdens de podcast vanaf de Data Insights Conference bespreken Rick Boersen en Iris Houtepen van Kantar hoe je met behulp van hoogwaardige Data & Analytics toepassingen de online zoekopdrachten van consumenten binnen jouw sector in kaart kunt brengen om zo opkomende trends en ontwikkelingen op het gebied van sustainability te identificeren. Met deze unieke en waardevolle insights kunnen merken hun merk- en innovatiestrategieën optimaliseren.

Beluister podcast

 

Kantar logo

Digital Power - GGD Dienst Covid Testen

Hoe leg je de connectie tussen meer dan 200 teststraten en ongeveer 50 laboratoria zonder data? Hoe zorg je ervoor dat je genoeg materiaal inkoopt, maar ook niet te veel? Hoe borg je de kwaliteit van alle verschillende test types? In deze aflevering met Farhang Dezhad, Data Teamlead van Dienst Testen & Max Tijdeman, Data Analyst bij Digital Power, hoor je het. 

Beluister podcast

Logo Digital Power

Theobald Software - Enrich non-SAP BO Systems with SAP data

In this English-spoken episode live-recorded at Data Insights Conference in Utrecht, hosts Lex and Walter had the chance to discuss different ways to extract data from SAP systems with Rajesh Malapati, SAP Integration Consultant at Theobald Software.

Beluister podcast

Beluister de speciale aflevering van De Dataloog met Theobald Software

Bol.com - Self-service Analytics bij bol.com

In deze aflevering schuiven Sacha Roggeveen – Head of Data & Analytics bol.com en Tim Waijers – Head of Sales GoDataDriven aan. Je krijgt inzicht in de manier waarop data platformen en een modern data landschap bijdragen aan het toegankelijk maken van data, wat ‘self-service’ analytics inhoudt, en welke vaardigheden en innovatieve tools het gebruik van data mogelijk maken voor mensen zonder achtergrond in IT of data.

Beluister podcast

 

In deze De Dataloog Special tijdens de Data Insights Conference schoof Sacha Roggeveen aan bij Tim Waijers

Inergy - Partners in crime: de onlosmakelijke band tussen data platforms & data science

In de eerste aflevering van De Dataloog - Data Insights Week Special schuiven Melvin Agten en Michiel Brunt van Inergy aan. Ze scheppen duidelijkheid in de (essentiële) relatie tussen een data platform, data science en andere “buzz-words" zoals cloud, dashboarding, AI en machine learning.

Beluister podcast

Inergy logo De Dataloog

VEEAM - DE WAARDE VAN BACKUPS VAN KOSTENPOST NAAR VERDIENMODEL

In deze tweede uitzending van DIW Podcast serie nemen we je mee in de wereld van backups. In deze Dataloog nemen Edwin Weijdema en Lloyd Hopper van Veeam ons mee in de wereld van backups. Niet alleen leggen ze de noodzaak uit van goede backups, maar belangrijker, ze vertellen hoe je van goede backups in de business kunt verdienen.

Beluister podcast

 

Veeam logo

Altares - De waarde van Master Data Management

In deze podcast krijgen we van Kunal Doerbali van Altares een heldere uitleg over hoe Master Data Management in elkaar steekt. MDM blijkt geen kostenpost maar een mogelijkheid om inkoopkosten te doen dalen, voldoen aan compliancy en vooral ook om slimmer klanten aan te trekken.

Beluister podcast

Luister de podcast waar Altares te gast is

Tibco - A JOURNEY INTO HYPERCONVERGED ANALYTICS WITH TIBCO

In deze podcast is Nelson Petracek, CTO van Tibco te gast. Hij spreekt over Hyperconverged analytics. We leren dat hyperconverged analytics niet alleen voor grote bedrijven is, maar ook toepasbaar is voor het MKB. 

Beluister podcast

Tibco

Altares - Het Master Data Management Stappenplan en de use case bij Manpower

In deze aflevering neemt Kunal Doerbali van Altares - Dun and Bradstreet ons mee in het proces naar implementatie van Master Data Management. Hij behandelt onder andere een use case: hij legt uit welke stappen Altares bij Manpower genomen heeft om te komen tot implementatie van Master Data Management. Concreter wordt het niet!

Beluister podcast

 

Luister de podcast waar Altares te gast is

Nog meer kennis opdoen? 

Wil je nog meer kennis opdoen op het gebied van data gerelateerde onderwerpen op een laagdrempelige wijze? Beluister hier de afleveringen van De Dataloog die Walter en zijn co-host(s) tijdens de Big Data Expo 2019 in de Jaarbeurs opnamen. 

Micazu - van ruwe data naar perfect gesegmenteerd

Het hebben van een duidelijk gesegmenteerde database is voor elke marketeer goud waard. Zo ook voor Tristan Albersen. Luister in deze podcast hoe hij van Micazu een overzichtelijke, data-gedreven organisatie heeft gemaakt.

Toen Tristan in 2017 bij Micazu begon was de database één bulk. Door te beginnen met engagement en een database-analyse, middels Power BI, werd het mogelijk om de database beter te segmenteren. Daarnaast is er een proces ingeregeld waarin een nieuw e-mailadres na 14 dagen een duidelijk wensenbeeld geeft, zodat ze een persoon optimaal kunnen bedienen op basis van zijn/haar wensen. Op deze manier wordt e-mail marketing bij Micazu nu veel succesvoller ingezet dan voorheen.

The event driven enterprise - Rabobank’s streaming journey

How can you make the adoption of a streaming platform a success in your organization? And, how do you stay in control? In this talk we will share some insights in Axual's journey at Rabobank. We will give you the handles that help you in selecting the best streaming platform to meet your needs.

As of 2015, Axual has been active in building and 24/7 supporting Rabobank’s streaming platform, the Business Event Bus. Data governance, data lineage, compliance, (end-to-end) security, cloud… With enterprise requirements to respect, onboarding more and more use cases on the platform becomes a true challenge.

The machine learning lifecycle - Cubonacci
 

ML projecten worden nog teveel gezien als een wiskundig probleem, terwijl de daadwerkelijke modellen maar een klein onderdeel van een geheel project of product zijn. Jan van der Vegt van Cubonacci vertelt over de gehele machine learning lifecycle, die begint bij het begin van een project maar veel verder gaat dan een initieel model: van experimenteren tot monitoring, het regelmatig hertrainen van modellen tot het automatisch schalen van de infrastructuur aan de achterkant.

Machine Learning modellen zou je eigenlijk moeten beschouwen als producten binnen een organisatie. Zodra je dat doet, besef je dat ML algoritmes ook een lifecycle hebben. Ze worden gemaakt en moeten vervolgens geupdatet, onderhouden en uiteindelijk uitgefaseerd worden. Daarom is het belangrijk om een zekere vorm van product management toe te passen op ML modellen.

Het belang van onzekerheid bij ML modellen

Algoritmes geven een schijnzekerheid, aangezien we de distributie van onzekerheid bij een uitkomst van een puntschatting niet zien. In deze podcast gaan we in gesprek met Lieke Kools en Richard Bartels over het belang van onzekerheid in ML modellen. We praten over hoe we data scientists en eindgebruikers hiermee moeten leren omgaan.

Machine learning algoritmes leveren ons punt schattingen (getallen of klassen). Voorspellingen worden echter nooit met 100% zekerheid gegeven. De uitkomt van een puntschatting komt met een distributie van onzekerheid. Deze distributie zien we echter niet, waardoor algoritmes een schijnzekerheid geven! Sterker, zelfs als de uitkomst van een algoritme onzeker is krijg je alsnog een uitkomst. Moeten we dat willen in bijvoorbeeld de healthcare sector? Zouden we niet liever “geen uitkomst” willen geven als een voorspelling te onzeker is?

Data science in de retail

"Je moet de consument verleiden en zorgen dat er voldoende incentives zijn om bij jou te kopen," aldus Dennie van den Biggelaar van Building Blocks. Worden we als consument wel echt verleid door spaarkaarten of andere loyaliteitsprogramma's? Dennie vertelt over zijn ervaringen met AI in de retail branche en vooral de implementatie ervan.

De retail is onlosmakelijk verbonden met data, al is het alleen al omdat iedere transactie geregistreerd wordt. Elk merk of elke keten biedt wel een kortingskaart, lidmaatschap of VIP mailing aan. Heeft u wel eens een product gekocht doordat u een gerichte, persoonlijke aanbieding van een retailer gehad heeft? 

Hoe ver is de retailmarkt al met het implementeren van ML/AI modellen? Is data in de retail wel schoon? Willen organisaties wel data driven worden? 

Big Data Expo special - Data Science Pioneers

In this episode we talk to two main characters in the documentary 'Data Pioneers': Kia Eisinga from TomTom and Bernardo Nunes from Growth Tribes. In this documentary real data scientists talk about their job in the real context; they reveal the actual challenges they face during their work and of course their expectations of future challenges.

Data Science Pioneers proves that Data Scientists are not nerdy mathematicians obsessed with data. No, they are passioned about their jobs, and highly ethical in their attitude towards challenges. Data scientists make a difference! In this talk Kia & Bernardo discuss the contents and vision on the documentary and of course their takeaways.

Text Mining in de zorg

In deze uitzending staat Text Mining centraal. Naast analyse van discrete vormen van data (sensor data, invulvelden) is het ook zinvol om op vrije invulvelden analyses uit te doen. De Dataloog spreekt met Ivo Everts en Ruth Stoffels over Text Mining op basis van elektronisch patiënten dossier.

We praten over de geschiedenis en staat van text mining in het Nederlands, het ImageNet moment, en uiteraard over BERT en BAAS. Daarbij lichten we een mooie case uit over de potentie van het gebruiken van vrije invulvelden in het EPD (ingevuld door artsen en verpleegkundigen) voor het voorspellen van onverwachte herhaalde heropnames.

AI Integratie in de bedrijfsstrategie – case: CZ verzekeringen

In deze podcast een lichtend voorbeeld voor bedrijven die 'echt' aan de slag willen met data! Fleur Hasaart van CZ zorgverzekeringen en Alexander van Eerden van Building Blocks vertellen over de reis die ze gemaakt hebben bij CZ. Van een initiatief van de COO, naar experimenteren in een data lab, naar het inbrengen van data in de bedrijfsstrategie.

Wat een inspirerend verhaal en wat zijn we blij dat we dit soort verhalen in de Dataloog mogen opnemen!