Digitale monitoring van werknemers schaadt vertrouwen

werken

Doordat werken op afstand is toegenomen, moeten prestaties en output op andere manieren gemonitord worden. Maar niet simpelweg door het aantal toetsaanslagen te tellen of tijd doorgebracht aan het bureau bij te houden, dit blijkt uit onderzoek van VMware. Wereldwijd zetten bedrijven steeds vaker monitoring  in bij werken op afstand. Dit kan echter zorgen voor een flinke knauw in het vertrouwen van werknemers in hun werkgever en in het systeem van hybride werken.

Verschillende maatregelen

Uit het onderzoek getiteld “The Virtual Floorplan: New Rules for a New Era of Work”, dat in opdracht van VMware is uitgevoerd, blijkt dat 69% van de ondervraagde Nederlandse bedrijven (70% wereldwijd) al technologie voor werknemerstoezicht geïmplementeerde. Of dit van plan is te gaan doen. Zij doen dit om de productiviteit van werknemers te monitoren sinds heel veel bedrijven overstapten op hybride werken. De maatregelen die Nederlandse bedrijven namen zijn onder andere monitoring van: e-mails: 45% (44% wereldwijd), samenwerkingstools: 37% (43% wereldwijd) en het browse-gedrag op internet: 33% (41% wereldwijd). Maar ook worden zaken als videobewaking: 29% (29% wereldwijd), contact tracing-software: 29% (26% wereldwijd) en tracking van aandacht via webcams: 25% (28% wereldwijd) ingezet.

Tegelijkertijd ziet zeker 43% van de Nederlandse bedrijven die al monitoring van werknemers en apparaten heeft geïmplementeerd (39% wereldwijd) een (drastische!) toename in zijn personeelsverloop.

Prestatiegerichte oplossingen

De onderzoeksresultaten suggereren dat er een balans moet worden gevonden wanneer bedrijven op zoek gaan naar nieuwe manieren om de prestaties van werknemers te beoordelen, zonder alleen naar aanwezigheid te kijken. 68% van de Nederlandse werknemers (75% wereldwijd) zegt dat de overstap naar een gedistribueerde werkomgeving ertoe heeft geleid dat hun prestaties – en niet de traditionele maatstaven zoals de tijd die op kantoor wordt doorgebracht – belangrijker zijn voor hun werkgevers. En 75% van de Nederlandse werknemers (79% wereldwijd) is het ermee eens dat technologieën voor werken op afstand ervoor hebben gezorgd dat ze efficiënter werken dan voorheen.

Nieuwe manieren ontwikkelen

64% van de Nederlandse bedrijven (74% wereldwijd) gaf aan dat ze nieuwe manieren moesten ontwikkelen om de productiviteit van werknemers te meten. Deze Nederlandse bedrijven hebben dit gedaan door gebruik te maken van prestatiegerichte oplossingen, waaronder het regelmatig voeren van gesprekken met managers om de werklast te bespreken (58% Nederland; 55% wereldwijd), het beoordelen van output en afgesproken deliverables (53% Nederland; 53% wereldwijd) en het gebruik van nieuwe project management software (43% Nederland; 47% wereldwijd).

Transparantie blijft cruciaal

Maar nu ‘de manager’ niet altijd meer aan een bureau verderop in de gang zit, ontwikkelen werkgevers nieuwe manieren om de productiviteit van werknemers te monitoren en te kwantificeren. Hoewel 39% van de Nederlandse werknemers (59% wereldwijd) erkent dat hun bedrijf nieuwe manieren heeft moeten ontwikkelen om de productiviteit te monitoren vanwege de overgang naar hybride werken, blijft transparantie cruciaal. Een vijfde van de Nederlandse werknemers (20% Nederland; 24% wereldwijd) weet niet of hun bedrijf monitoringsystemen op hun apparaten heeft geïmplementeerd om hun productiviteit te monitoren.

Gerelateerde berichten...

X