Digitale transformatie vaak existentiële dreiging

Veel bedrijven in Nederland zien de digitale transformatie als ontwikkeling die hun bestaansrecht over vijf jaar kan bedreigen. Dat blijkt uit onderzoek van eFocus bij leidinggevenden van  internationaal opererende merken in de FMCG, retail en automotive-branche. Er is een duidelijk gevoel van urgentie wat betreft de impact van internet op de organisaties.

Zestig procent van de respondenten vindt digitale transformatie belangrijk, 10% heel belangrijk. Dat besef wordt niet alleen met de mond beleden, maar ook intens gevoeld. Een op de drie ondervraagden vreest namelijk dat zijn bedrijf niet meer bestaat over een paar jaar als ze nu niets doen op strategisch niveau.

Online ontwikkelingen raken de helft van de ondervraagden nu al merkbaar in de bedrijfsactiviteiten. Daarbij wordt geen waardeoordeel gegeven over de financiële impact op het bedrijf.

Met name marketing en verkoop zijn het sterkst beïnvloed geraakt door de digitalisering. Verder geven veel bedrijven aan wel goede ideeën te hebben om digitaal te transformeren, maar de uitvoering daarvan stokt nogal eens. 55% wijt dat aan de indeling van de organisatie, 52% aan kennisgebrek en 42% aan gebrek aan urgentie.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Gerelateerde berichten...

X