Digitaler naar werk verbetert positie laaggeletterden op arbeidsmarkt 

banen

Digitaler naar werk is een nieuw project van Stichting Lezen en Schrijven dat de positie van laaggeletterden op de werkvloer en de arbeidsmarkt moet verbeteren. Vandaag start ook het Europese Digital Collective en dit project moet daarop aansluiten.

Het project is onderdeel van het Europese Digital Collective. De organisatie Digital Collective heeft als doel digitale inclusie te stimuleren in heel Europa. Het project richt zich op laaggeletterde werknemers met beperkte digitale vaardigheden. Zij krijgen een trainingsaanbod op maat. Laaggeletterden kunnen na deelname beter digitaal meedoen op het werk en in de samenleving. De uitvoering gebeurt is een samenwerking met SBCM, het Kenniscentrum en Arbeidsmarkt- & Opleidingsfonds voor sociale werkgelegenheid.

Project

Uit onderzoek blijkt dat de kans op onvoldoende digitale vaardigheden ongeveer drie keer zo groot is bij laaggeletterden. Daardoor wordt de kloof tussen mensen die zich kunnen ontwikkelen in hun loopbaan en mensen die dat niet kunnen, groter. In dit project verbeteren medewerkers van sociale werkbedrijven met lage basisvaardigheden (lezen, schrijven en/of rekenen) hun digitale vaardigheden. Dit zijn mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.

Om te zorgen dat het aanbod past bij het niveau en behoeften van de medewerkers zet Stichting Lezen en Schrijven het screeningsinstrument Digimeter in. Doordat medewerkers werken aan hun digitale vaardigheden verbeteren zij onder meer hun werkplezier en kansen op de arbeidsmarkt. Vanwege de krapte op de Nederlandse arbeidsmarkt is het belangrijk dat iedereen kan meedoen.

Laaggeletterdheid

Zo’n 2,5 miljoen mensen in Nederland hebben moeite met lezen, schrijven, rekenen en digitale vaardigheden. Maar liefst 1,8 miljoen van die groep maakt deel uit van de beroepsbevolking. Deze mensen, waarvan er 800.000 een baan hebben, zijn extra kwetsbaar op de arbeidsmarkt.

Laaggeletterdheid heeft grote gevolgen voor iemand’s werk. In veel organisaties gaat steeds meer digitaal: online solliciteren, werkroosters bekijken, cursussen aanvragen, overdrachten lezen en schrijven, vrije dagen aanvragen, declaraties doen, et cetera. Laaggeletterden hebben ook moeite om een baan te houden. Ze zijn vaker langdurig werkzoekend. Ze ervaren stress, zijn vaker ziek en veroorzaken meer bedrijfsongelukken dan niet-laaggeletterde medewerkers.

Projectstart

Als start van Digitaler naar werk organiseerden Google Nederland en Stichting Lezen en Schrijven op 5 april een online rondetafelgesprek. Het bedrijfsleven, ministeries en belangenorganisaties praten daar over hoe zij kunnen investeren in de positie van laaggeletterden op de arbeidsmarkt. Op woensdag 6 april start het Europese Digital Collective. Dat online evenement brengt Europese non-profit organisaties die werken aan digitale inclusie, experts in het monitoren van digitale vaardigheden en beleidsmakers op Europees niveau samen.

Geke van Velzen, directeur-bestuurder Stichting Lezen en Schrijven: “Ook op de werkvloer moet iemand toegang hebben tot de digitale wereld én kunnen begrijpen wat daar van hem gevraagd wordt. Anders worden deze medewerkers buitengesloten. Door de samenwerking met Digital Collective kunnen we extra tijd en geld investeren in de positie van deze groep mensen op de arbeidsmarkt. Het is van belang dat ze aan het werk komen en blijven. Stichting Lezen en Schrijven wil dat iedereen een leven lang kan blijven ontwikkelen via bij- en omscholing.”

Lisa Varga, mede-oprichter The Digital Collective: “Digital Collective is enthousiast om Stichting Lezen en Schrijven op deze manier te ondersteunen. Door deze samenwerking kunnen we gezamenlijk stappen maken naar digitale inclusie. Het project gaat zowel sociale uitsluiting als digitale uitsluiting aanpakken. Door basisvaardigheden van mensen in kwetsbare posities te verbeteren, geven we hen meer kansen in hun werk en in hun leven.”

Lees ook:

Gerelateerde berichten...