Edge computing maakt verbetering dienstverlening mogelijk

edge computing smiley

In de jacht op een voorsprong op de concurrentie blijkt dat de juiste zoekplek voor elk bedrijf hetzelfde is. Dit is het zogeheten edge computing.

Aan de rand van het netwerk is waar mensen en technologie samenkomen. In het verleden bevonden data en het vermogen om die te verwerken zich in de backoffice. Tegenwoordig zit dat  aan de Edge. Dat is waar mensen er gebruik van maken. Dit geldt zowel in de rol van medewerker als in die van consument.

 

Verschuiving

Deze verschuiving heeft gevolgen voor bedrijven in elke sector. Een nieuw boek van Fast Future, in samenwerking met Aruba, (‘Opportunity at the Edge’), laat zien dat de verschuiving businessmodellen mogelijk volledig op hun kop zet. Het transformeert gebruikerservaringen. En er kan zelfs een compleet nieuwe miljardenindustrieën ontstaan door edge computing.

Het is mogelijk om aan de netwerkrand technologieën uit te rollen, die nog snellere en dynamischer gebruikerservaringen creëren. Technologieën met edge computing maken het voor organisaties mogelijk hun dienstverlening naar een aanzienlijk hoger niveau te tillen.

Voorbeelden daarvan zijn de smartphones om verbinding te maken met een dienst. Verder de sensoren die activiteit monitoren of artificial intelligence (AI) die realtime data analyseert.

Toepassingen

Deze technologieën zijn in alle sectoren en branches toe te passen. Zo is het bijvoorbeeld in een ziekenhuis mogelijk om bij een patiënt bijna direct een initiële diagnose te stellen. Op school kan de klaslokaalervaring worden aangepast aan de leerbehoeften van iedere leerling, wat zijn of haar slagingskans en welzijn ten goede komt.

Op het werk maken de technologieën effectieve samenwerking mogelijk, wanneer of waar medewerkers ook aan het werk zijn. En in een branche als retail voegen ze een compleet nieuwe laag toe aan de klantervaring: door een foto van kledingstukken te maken, kunnen klanten ze digitaal passen.

Daarnaast zijn Edge-technologieën toe te passen bij de ontwikkeling van smart city’s en kunnen ze bijdragen aan het realiseren van meer mobiliteit, duurzaamheid en lagere uitgaven.

Gepersonaliseerde ervaringen

Twee derde van de ondervraagde futuristen en branche-experts verwacht dat tenminste een derde van de bedrijven de komende vijf jaar ‘mainstream personalization’ bereikt. Van retail tot horeca, onderwijs en gezondheidszorg.

De Edge motiveert steeds meer leveranciers om verder te denken dan een one-size-fits-all-benadering en om op grote schaal gepersonaliseerde ervaringen aan te bieden. Dat creëert kansen op het gebied van dienstverlening aan klanten, medewerkers en burgers.

Volgens de experts van Fast Future behoren het lokaliseren van producten en diensten, het dynamisch prijzen en het vergroten van de klanttevredenheid de komende jaren tot de grootste voordelen van Edge-computing.

Aanpassingen

Het daadwerkelijk behalen van die voordelen is echter alleen mogelijk als bedrijven de behoefte aan structurele en strategische verandering omarmen. Het boek suggereert dat bedrijven zullen moeten wennen aan een nieuwe realiteit – inclusief Edge-apparaten die zelf beslissingen nemen – en aan een experimentele aanpak voor wat betreft het ontwerpen van nieuwe producten en diensten op basis van de verzamelde data.

Lees het hele verhaal online of in ICT/Magazine van september.

Gerelateerde berichten...