Een op twee bedrijven heeft geen risicomanagementstrategie

De helft van bedrijven wereldwijd heeft geen duidelijke risicomanagementstrategie. Slechts 43% heeft meetbare doelen voor risicobeheersing. Dat blijkt uit een internationale enquête onder ruim 1500 professionals.

De bedrijven die wel een een strategie voor risicomanagement hebben, zijn voornamelijk gedreven door compliancebehoeften (71%). Daarna volgt bedrijfsbeleid (64%) of wensen van klanten (63%). Voor iets meer dan de helft van de ondernemingen (55%) is financieel voordeel het belangrijkste argument.

 

Raamwerk

Uit het onderzoek blijkt tevens dat risicomanagement door 37% van de bestuursleden, 46% van de topmanagementteams en 40% van het middenkader wordt toegepast in de dagelijkse activiteiten. Bij grotere ondernemingen met meer dan 1000 werknemers speelt risicomanagement natuurlijk een grotere rol. 77% van hen zegt te beschikken over een specifiek risicomanagementteam.

Ter ondersteuning van de implementatie van best practices in een organisatie zijn verschillende normen, richtlijnen en raamwerken voor risicomanagement beschikbaar. De enquête laat daar echter een vrij lage bekendheid mee zien. Slechts een op de drie bedrijven (36%) past ten minste één norm, richtlijn of raamwerk toe (soms zelfs maar gedeeltelijk).

 

Focus

Risicomanagement krijgt wel steeds meer aandacht. Een aantal bedrijven zelfs dat het in de nabije toekomst een cruciale rol zal spelen in de algehele strategie en prestaties van hun organisatie. Van de ondervraagde organisaties is 45% van plan om de komende drie jaar de investering in risicomanagement te verhogen.

De meeste respondenten (81%) denken dat een gestructureerde risicomanagementaanpak als basis voor hun managementsysteem toegevoegde waarde oplevert.  Dit geldt zowel voor de organisatie als haar stakeholders.

Het onderzoek werd uitgevoerd door DNV GL en onderzoeksbureau GfK Eurisko onder 1563 professionals werkzaam bij bedrijven uit de primaire, secundaire en tertiaire sector in Europa, Noord- en Zuid-Amerika en Azië.

26% van de deelnemende bedrijven heeft minder dan 50 mensen in dienst. 52% telt 50 tot 1000 medewerkers en 22% heeft 1000 medewerkers of meer.

 

Gerelateerde berichten...