Facebook past methode trending maken nieuws aan

Stapel icoontjes met de F van Facebook

Welk nieuws trending is en wat niet gaat Facebook vanaf nu anders in de gaten houden. Dat is de uitkomst van twee weken ophef over de manier waarop Facebook nieuws op de site plaatst. De selectie van nieuws zal dus volgens een andere methode gaan plaatsvinden.

Volgens het sociale netwerk mogen medewerkers die voor de plaatsing van nieuws verantwoordelijk zijn geen RSS-nieuwsfeeds meer gebruiken. Ze  mogen artikelen ook geen cijfer meer geven.

De verandering zijn aangebracht vanwege de ophef over de manier waarop Facebook omging met trending topics. Volgens oud-medewerkers zou een nieuwsteam van de sociale mediasite bepalen welk nieuws op de sites terecht kwam, met een gekleurde bril tot gevolg. Conservatieve items zouden daardoor minder prominent op de site terecht komen, zo stelden ex-medewerkers.

Marc Zuckenberg stelde in een bericht dat de methode is aangepast om alle schijn van partijdigheid te voorkomen. Dit is vooral van belang omdat Facebook met 1,65 miljard maandelijks actieve gebruikers wereldwijd het grootste mediaplatform is. Alles wat riekt naar partijdigheid moet daarom voorkomen worden.”Dit platform is een plek waar iedereen thuishoort, zowel liberaal als conservatief,” stelt de Facebook-CEO in een bericht.  Uit een intern onderzoek zou volgens hem zelfs blijken dat conservatieve en liberale onderwerpen ongeveer even vaak als Trending Topic naar voren komen.

Gerelateerde berichten...