Generatiekloof tussen leidinggevenden en digital natives

jongeman in kantoorkostuum

Er ontstaat een kloof in verwachtingen en drijfveren tussen digital natives van de generaties Y en Z en hun leidinggevenden. Dit blijkt uit het recente onderzoek The Born Digital Effect.

De digital natives van de generaties Y (1981-1996) en Z, die zijn geboren na 1997, is een volledig digitale wereld. Die is met de paplepel ingegoten. Zij maken een groot deel uit van de beroepsbevolking. In totaal zijn dit zo’n 5,9 miljoen volwassenen.

Het gebrek aan begrip begint al bij technologiegebruik, zo stellen de onderzoekers. Daar zitten grote verschillen tussen generaties Y en Gen Z en hun leidinggevenden. Zo geeft 80% van de digital native-generaties aan gebruik te maken van BYOD-constructies. Ze werken dus op hun eigen apparaten. Maar slechts 7% van leidinggevenden doet dit ook.

Ook gebruikt 78% van de digital natives instant messaging apps zoals WhatsApp, tegenover slechts 16% van de leidinggevenden. Wel zetten generaties Y en Z en leidinggevenden ongeveer even vaak social media in voor hun werk. Dat is 64% van de jongere generaties tegenover 53% van de leidinggevenden.

Je zou ook denken dat digital natives vragen om de nieuwste technologische snufjes op de werkplek. 83% van de ondervraagde leidinggevenden denkt wel dat generaties Y en Z dit willen, maar slechts 60% van de digital natives geeft dit ook daadwerkelijk aan.

‘Ouderwetse’ baanzekerheid: maar niet op kantoor

Wat willen generaties Y en Z dan wél, als het geen hypermoderne technologie is? Hoewel sociale media bol staan van digital nomads en influencers die van het mooie leven genieten, zijn digital natives niet op zoek naar vrijblijvendheid. Wat ze vooral willen is stabiliteit en baanzekerheid (80%). En en dan het liefst in een baan die voldoening geeft (84%) en een goede werkrelatie met hun manager (84%).

Aan de andere kant valt een traditionele werkweek niet in de smaak. Ruim een kwart (26%) van de digital natives geeft de voorkeur aan een vierdaagse werkweek. 18% vindt het prima om vijf dagen per week van 9 tot 5 te werken, maar 21% wil graag zelf hun begin- en eindtijden bepalen.

Wordt die vierdaagse werkweek op kantoor doorgebracht? Als het aan leidinggevenden ligt wel, en ze denken dat werknemers van de generaties Y en Z het men hen eens zijn. 32% meent dat digital natives fulltime op kantoor willen werken, 44% ziet een hybride model voor zich waarin iedereen overwegend op kantoor werkt. Maar digital natives denken er anders over. 94% wil niet full-time terug naar kantoor. 28% wil volledig thuiswerken, 29% vindt een hybride werkmodel prima – maar dan wel overwegend thuis.

De onderzoeksresultaten zijn een duidelijk signaal voor organisaties. Zij moeten de rol van het kantoor opnieuw vormgeven om aan de behoeften van het generaties Y en Gen Z te voldoen.

Doen Nederlandse organisaties dit niet, dan lopen ze fors wat winst mis. De economische modellering in het The Born Digital Effect wijst uit dat werknemers van generaties Y en Z wereldwijd in potentie goed zijn voor ruim €1,5 miljard aan extra bedrijfswinst.

Door de bedrijfscultuur beter in te stellen op de behoeften van digital natives, zorgen organisaties dus niet alleen voor productiever en gelukkiger personeel, maar kunnen ze ook flinke bedrijfsgroei realiseren.

Lees ook:

Gerelateerde berichten...