Girlsday: Gaan meisjes het tekort aan techtalent oplossen?

De jaarlijkse Girlsday trekt steeds meer organisaties en bedrijven aan. Tijdens de dag op donderdag 11 april vinden tal van initiatieven in het land plaats om meisjes op jonge leeftijd kennis te laten maken met bèta, techniek en ICT. Girlsday is een landelijke initiatief van VHTO.

In Amsterdam werken Dutch Data Center Association (DDA) samen met Dell en Interxion Datacenters samen om meer dan 60 meisjes een interactief programma op het Science Park in  Amsterdam. aan te bieden.

Volgens de organisaties zijn het anno 2019 nog altijd vooral mannen die de techsector domineren. Een gemiste kans. “Wij geloven dat technologie aan de basis staat van menselijke vooruitgang. En met voorspellingen dat 85% van de banen die mensen in 2030 zullen hebben op dit moment nog niet bestaan, is het zeer belangrijk dat we ons steentje bijdragen aan het voorbereiden van de volgende generatie. Dit zijn onze toekomstige werknemers. En wij willen ook de jonge generatie vrouwen inspireren om straks een carrière in de IT te beginnen”, zegt Patrick van de Coolwijk, Algemeen Directeur bij Dell Technologies.

 

Science Park speurtocht

De keuze voor Science Park als locatie voor de activiteit was een gemakkelijke. Diverse organisaties op de campus zoals Nikhef, SURFsara en de Universiteit van Amsterdam hebben namelijk een onmisbare rol gespeeld in het ontstaan van het internet 30 jaar geleden en in de ontwikkeling van onze digitale levensstijl.

In totaal nemen 63 meisjes tussen de 12 en 15 jaar van het Cartesius Lyceum deel aan een speurtocht. Hier leren zij op vijf verschillende locaties op leuke wijze over de digitale wereld van vroeger en nu. Zo krijgen de meisjes een Virtual Reality bril op, maken ze hun eigen robotje en doen zij mee aan een rondleiding door een zwaarbeveiligd datacenter, waar normaliter maar weinig mensen toegang tot hebben.

Melissa Scholten, marketeer bij Interxion Datacenters: “Na het geslaagde Girlsday event van vorig jaar wisten we zeker dat we dit jaar weer mee zouden doen met dit zo noodzakelijke initiatief, én het nog groter zouden aanpakken om meer meiden kennis te kunnen laten maken met onze sector. Diversiteit en onderwijs staan bij ons hoog op de agenda aangezien de technologiebranche op dit moment vooral gedomineerd wordt door mannen.”

 

Grote belangstelling

In 2018 namen in totaal 11.262 meisjes in de leeftijd van 10 tot 15 jaar oud deel aan Girlsday. Ze gingen op bezoek bij 350 bèta, technische en ICT-bedrijven. “Op Girlsday laten we meisjes laten zien en vooral ervaren wat er allemaal mogelijk is met nieuwe technologie. Als meisjes op jonge leeftijd in aanraking komen met bèta, techniek en ICT, dan is de keuze voor een technisch profiel sneller gemaakt,” aldus Cocky Booij, Directeur VHTO, het landelijk expertisebureau meisjes/vrouwen en bèta/techniek.

De welwillendheid van onderwijs en bedrijfsleven om deel te nemen aan Girlsday wordt gezien als een positief signaal. Eline Stuivenwold, Beleidsmedewerker bij de DDA: “Het is bemoedigend dat organisaties zoveel energie steken in het enthousiasmeren van meisjes en dat zij nadrukkelijk laten weten dat zij van harte welkom zijn in de tech sector. Met de juiste aanpak kunnen we nog flink wat slagen maken!”

Gerelateerde berichten...

X