Google Chrome geplaagd door 84.000 ad injectors

Logo Google Eemshaven datacenter

Online advertenties kapen en inzetten voor eigen winst (door zogenaamde ad injectors) is inmiddels voor zoekgigant Google een groot probleem. Niet alleen bij het tonen van zoekresultaten, maar ook in de eigen browser Chrome. Onderzoeker Kurt Thomas stelt dit vast op basis van onderzoek dat werd uitgevoerd aan de universiteiten van Berkeley en Santa Barbara.

In totaal zouden er rond de 84.000 ad injectors en apps in omloop zijn. Ze hebben het meestal voorzien op de online advertentieruimte die Google via zijn browser Chrome verkoopt. Rond de 50.000 extensie van Chrome blijkt een code te hebben die de oorspronkelijke advertenties die Google op sites plaatst, vervangt door die van partijen die niet aan de zoekgigant betalen. Nog eens 34.000 andere applicaties halen, zij het in andere vermommingen, ongeveer het zelfde uit.

ICT/Magazine meldde in april al dat Google een regen van klachten over zich heen kreeg rond de ontdekking van de ad-injectorsoftware. Nu blijkt behalve de aantasting van Chrome ook nog dat een derde van de ad injectors aanvullende code bevat. Het gaat dan bijvoorbeeld om manipuleren van zoekopdrachten of achterhalen en doorspelen van contactgegevens. Overigens komen injectors in Windows iets vaker voor (5,1% van de pageviews) bij gebruikers van Mac (3,4%).

 

Geef een reactie

Gerelateerde berichten...