Google labelt nepnieuws: nog niet veel in Nederland

Google logo Google Pay

Zoekgigant Google gaat zoekresultaten markeren met een fact-cheklabel tegen nepnieuws. Speciale factcheckers zorgen dat dat Google de juiste informatie krijgt. Het label wordt getoond bij een zoekopdracht Search of Nieuws.

Bij de zoekresultaten komt een vaak Engelstalig label met een classificering. De feiten worden momenteel vooral gecheckt door Engelstalige factcheckers.

Uitgevers

Uitgevers die zich daarvoor aanmelden en door Google zijn goedgekeurd, kunnen de labels zelf bepalen. De labels gaan van ‘false’ tot ‘mostly true’ en ’true’. Tot nu toe doet in Nederland de Correspondent als enige mee.

Naast een label krijgt de lezer een uitleg te zien. Daarin staat wie de beoordeling deed en hoe die tot stand kwam.

In Nederland heeft het NRC al een dergelijke rubriek om nepnieuws op te sporen. Daar werden ten tijde van de verkiezingen bijvoorbeeld uitspraken van lijsttrekkers op waarheid gecontroleerd.

Het kan ook zijn dat verschillende factcheckers een andere mening hebben.  Mocht dat zo zijn, dan toont Google beide beoordelingen zien.

Vorig jaar oktober Het nieuwe Fact Check-label was in oktober 2016 al aangekondigd, maar wordt vandaag wereldwijd uitgerold.

 

Facebook was eerder

Facebook heeft inmiddels ook een systeem voor factchecking gelanceerd. Deze werkt in Nederland samen met NU.nl en de Universiteit Leiden. Gebruikers die mogelijk nepnieuws aantreffen kunnen het verhaal melden. Pas na controle komt er al dan niet een label op het bericht.

 

Gerelateerde berichten...