Google moet consumentenrechten beter naleven

Google logo Google Pay

Google moet de consumentenrechten veel beter naleven. Dat zeggen de  Europese Commissie en de nationale consumentenautoriteiten in een dringende oproep aan de techreus. Gebeurt dat niet, dan volgt nader onderzoek en zelfs boetes.

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) en de Belgische Economische Inspectie bekeken verschillende services van Google. Aan bod kwamen bijvoorbeeld de de zoekmachine, de Play Store en de Google Store. Daaruit kwam een reeks verbeterpunten die het bedrijf de komende tijd moet opvolgen om de consumentenrechten te verbeteren.

Een greep uit de verbeterpunten:
  • Google (Play) Store moet duidelijk aangeven wie de verkoper van het product is en hoe die te bereiken is.
  • Google (Play) Store moet tijdig en duidelijk essentiële product- en servicevoorwaarden tonen.
  • Google zoekmachine moet duidelijk aangeven hoe de ranking tot stand komt en of ervoor is betaald.
  • Google Flights en Google Hotels moeten de prijzen tonen inclusief belasting en andere onvermijdelijke kosten.
Digitale economie

Het initiatief van de Autoriteiten kwam tot stand omdat Europa een vuist wil maken tegen tegen online misleiding en misbruik van marktmacht. De nationale consumentenautoriteiten van de lidstaten van de EU en de Europese Commissie werken nauw samen in het Consumer Protection Cooperation (CPC) Network. Als onderdeel van de samenwerking en handhaving namen de ACM en de Belgische Economische Inspectie het voortouw om de services van Google te toetsen aan de Europese consumentenregels.

Regels naleven

Cateautje Hijmans van den Bergh, bestuurslid van de ACM: “Google is voor veel consumenten een startpunt in hun zoektocht naar producten online. Via de zoekmachine, maar ook via diensten als Google Play Store en Google Store. Dat betekent dat Google, net als andere online handelaren zoals marktplaatsen en prijsvergelijkers, de consumentenregels moet naleven. Consumenten moeten ervan uit kunnen gaan dat ze niet misleid worden. De informatie die ze krijgen moet duidelijk en volledig zijn. De keuzes die ze maken moeten niet gestuurd worden door valse reviews of onduidelijke betaalde ranking. Ook moeten contactadressen makkelijk vindbaar zijn. Met andere woorden: consumenten moeten met vertrouwen kunnen ‘Googelen’.”

Lees ook:

Gerelateerde berichten...