Google-update januari waardeert sites met layer-ads lager

waterdruppel hoort bij watertechnologie

De komende Google-update van januari 2017 zou nadelig kunnen zijn voor het verzamelen van e-mailadressen. Het gaat om de update van Google voor Mobiel. Daarin worden websites die gebruikmaken van layer-ads automatisch lager gewaardeerd.

Er bestaat een wisselwerking tussen zoekmachineoptimalisatie en e-mailmarketing. Zo kan SEO helpen de nieuwsbrief meer te laten opvallen op deze site. Het draagt dus bij aan groei van de verzendlijst.

 

Pop-up

Layer-ads worden vaak gebruikt om websitebezoekers over te halen zich te abonneren op een nieuwsbrief. Het bericht verschijnt over de bezochte website heen. Bezoekers moeten eerst iets doen met het pop-upscherm voordat zij verder kunnen op de site.

Bij adverteerders is dit een geliefd format. Veel bezoekers vinden layer-ads echter storend, vooral als zij met kleine touchscreens werken. Google wil met ingang van januari daarom websites met layer-ads een lagere waardering toekennen in de mobiele zoekresultaten. De aanwezigheid van een dergelijke pop-up wordt dus meegewogen bij beoordeling van rankings door Google.

 

Wel uitzonderingen

De update van Google maakt overigens wel uitzonderingen. Het gaat bijvoorbeeld om meldingen over het cookiebeleid of een leeftijdscontrole. Reclame-uitingen die weinig ruimte op het scherm innemen en makkelijk wegklikbaar ziet Google niet als bezwaarlijk. Een goed voorbeeld is de ‘catfish-ad’ die vanaf de zijkant het scherm inrolt. Dergelijke formaten worden vaak op mobiele websites ingezet om reclame te maken voor het aanbod van apps.

Hoe de aangekondigde wijziging in de praktijk uitpakt, moet nog blijken. De blog die Google over dit onderwerp schreef, geeft aan dat goede en relevante content nog altijd de belangrijkste beoordelingsfactor is.

Toch loont het volgens onmichannelaanbieder Optivio de moeite om alvast alternatieve mogelijkheden te bestuderen. En die liggen deels voor de hand. Zo kunnen nieuwsbrief-pop-ups die veel ruimte innemen, met behulp van switches zodanig worden ingesteld dat mobiele bezoekers ze niet te zien krijgen. Daarmee blijven ze effectief op pc’s. Andere, minder opvallende mogelijkheden om een nieuwsbriefabonnement aan te prijzen, zijn bijvoorbeeld een opmerking bovenin het scherm, een prominente menu-optie of een standaard formulierveld in combinatie met aanbiedingen in het voetnootgedeelte.

 

Gerelateerde berichten...