Helft van de Nederlanders vreest oplichting bij online aankopen

online

De helft van de Nederlandse consumenten maakt zich zorgen opgelicht te worden bij het doen van een online aankoop. Dit blijkt uit onderzoek van financieel technologieplatform Adyen. In de afgelopen maanden heeft een op de vijf consumenten te maken gehad met oplichting bij een online aankoop.

Bij het doen van een online aankoop controleert 78% van de consumenten de betrouwbaarheid van de website. Voor het doen van een online aankoop leest 73% van de consumenten ook de reviews van de webshop. Toch komt oplichting bij het doen van online aankopen veel voor.

Stijging fraude met niet Europese kaarten

De manieren van fraude worden steeds geavanceerder. In vergelijking met vorig jaar heeft er namelijk minder internetfraude plaatsgevonden bij het doen van een online aankoop via Europese creditcards. De reden hiervan is dat meer bedrijven een twee-staps verificatie aanbieden, waardoor dit voor fraudeurs minder aantrekkelijk wordt. De fraude met niet Europese kaarten bij Europese merchants neemt echter toe, aangezien fraudeurs naar alternatieven zoeken die niet aan strenge wetgeving hoeven te voldoen.

Aankopen via social media populair

Niet alleen het doen van een online webshop aankoop is fraudegevoelig. Het doen van aankopen via social media is in vergelijking met vorig jaar toegenomen. Daarom attendeert Adyen consumenten op het belang van het nemen van maatregelen om oplichting via aankopen op social media te voorkomen. ‘We zien in vergelijking met vorig jaar dat er meer aankopen worden gedaan via social media.

Uit het onderzoek blijkt dat slechts de helft van de Nederlanders bij aankopen via social media de voorwaarden van de webshop vooraf checkt. Bij het doen van een aankoop via een website blijk dat dit getal vele malen hoger is.

Risico’s op internetfraude beperken

Voor organisaties wordt het steeds belangrijker om zichtbare maatregelen te treffen om online oplichting te voorkomen. Ruim 50% van de consumenten vindt het fijn om een tweestapsverificatie te doen voordat een online aankoop wordt voltooid. Tweestapsverificatie is namelijk een goede en veilige procedure om bepaalde soorten van internetfraude te voorkomen. Op dit moment maakt de helft van de Nederlandse consumenten al gebruik van deze verificatie als het door de webshop wordt aangeboden.

Uit het onderzoek blijkt dat 38% van de Nederlanders in de toekomst geen aankoop zal doen bij een webshop die geen maatregelen treft tegen internetfraude. Daarom is het belangrijk dat verkopers serieus aandacht besteden aan maatregelen om internetfraude tegen te gaan. Bijvoorbeeld door klanten goed te monitoren om tijdig afwijkingen in aankoopgedrag te herkennen en te werken met een tool voor fraudepreventie zoals tweestapsverificatie.

Gerelateerde berichten...

X