Innovatierichting is cruciaal bij digitale transformatie

Een digitale transformatie is een reeks van complexe veranderingen. Voor je het weet zie je door de bomen het bos niet meer. In dit artikel komen we tot vier richtingen voor de digitale transformatie. Elke organisatie heeft één hoofdrichting van verandering: de innovatierichting.

In twee vorige artikelen hebben we gezien dat een digitale transformatie tien bouwstenen heeft. Je kunt je laten inspireren door tien bouwstenen, omdat het nieuwe dimensies aan je ideeën kan toevoegen. En je kunt met behulp van de tien bouwstenen (en de innovatiematrix) ontleden hoe groot en ingrijpend je plannen zijn en waar de grootste impact zit.

Klantervaring

Alle innovatie heeft een betere klantervaring (customer experience) ten doel, al is het maar een lagere prijs door toegenomen efficiëntie. Alles daarna staat steeds in het teken van die klantervaring, stap voor stap. De eerste stappen zijn richtinggevend, de laatste stappen zijn creatief.

De eerste en belangrijkste vraag is nog steeds ‘Waar ben ik van?’[1] V&D had geen goed antwoord op die vraag en bestaat niet meer. Philips is niet meer van de gloeilampen, maar van innovatie. ze doen nu in medische apparatuur.

Kodak was ooit van het ontwikkelen van filmpjes, ging bijna ten onder en is nu van digitale beeldverwerking, tot aan printers toe. ‘Waar ben ik van?’ is een fantastische vraag, en het antwoord geeft richting aan alles wat je moet doen. Het is een fantastische vraag als je het antwoord hebt geformuleerd, maar het is een vreselijke vraag als je het antwoord nog niet hebt.

Of je het nu leuk vindt of niet, je moet een goed, eigentijds en passend antwoord hebben op die vraag.

Lees het hele verhaal online of in ICT/Magazine van juni.

Gerelateerde berichten...

X