IT-afdeling van controleur naar beïnvloeder

In het eerste deel van dit tweeluik gaven we inzicht in hoe Gartner op het gebied van veiligheid en kwaliteit naar de toekomst kijkt. In dit tweede deel kijken we eerst naar een concreet stappenplan waarbij de it-afdeling een transitie doormaakt van controleur naar beïnvloeder. Vervolgens zoomen we in op wat we nu werkelijk bedoelen met de economie van connecties.

ICT wordt in toenemende mate onmisbaar voor bedrijfsvoering, ongeacht de sector. Ieder bedrijf is dan ook in meer of mindere mate een technologiebedrijf. Helemaal nu het bedrijfsleven steeds vaker ‘bimodal’ is ingericht. Daarbij krijgt de hele organisatie van de klassieke analoge producten of diensten (mode 1) gezelschap van mode 2, de digitale variant.

Om ICT binnen deze dynamiek op volle sterkte te krijgen, is het nodig om een nieuw digitaal technologieplatform te creëren, dan wel het bestaande platform te versnellen. Niet altijd zijn de bestaande leveranciers in staat om snel genoeg de benodigde digitale capaciteit te bouwen. De bedrijven die het goed doen, aarzelen dan ook niet lang om zelf te investeren in kleine technologische startups. De winnaars van de toekomst kopen dus niet langer sec nieuwe technologieën: ze investeren erin. Dat is stap 1: Ontwikkel een andere benadering tot technologie en investeringen.

Leveranciers en innovatie

Met de nieuwe benadering van kopers en investeerders in technologie, verandert vanzelfsprekend ook het landschap van de leveranciers.

Stap 2: Werk met nieuwe digitale leveranciers. Deze leveranciers draaien a) zogeheten fail fast projects. Dat betekent dat ze tijdig onderkennen wanneer een project een te hoog faalgehalte heeft. Het liefst stop je met een tot mislukken gedoemd project voordat er substantiële investeringen zijn gedaan. Ze zitten b) in de cloud, werken on demand, zijn verregaand geautomatiseerd met korte-termijnbetrokkenheid en pay-as-you-go modellen. En tot slot: c) ze leveren realtime inzichten met hun geavanceerde automatisering. Het gaat steeds minder om grote hoeveelheden goedkope arbeid, want handjes alleen brengen ons niet langer waar we naartoe willen.

Zijn stap 1 en 2 belangrijk, zonder stap 3 wordt de afdeling die ooit IT heette nimmer een beïnvloeder: Creëer een innovatiecompetentie. In de traditionele mode 1-organisatie zal dit niet eenvoudig zijn. Bouw daarom vanaf het begin de digitale organisatie (mode 2) op met mensen die begrijpen hoe je innovatie moet voeden en verzorgen.

Dichtheid van connecties

In het eerste deel werd kort de toegevoegde waarde van algoritmes genoemd. Maar hoe voegen zij nu waarde toe? Het antwoord op die vraag ligt in wat Gartner ‘De economie van connecties’ noemt. Waarde wordt gecreëerd door de dichtheid van interacties tussen bedrijven, mensen en dingen te vergroten. De kennis die we vergaren uit digitale data, dat heeft waarde. Het inzicht dat je genereert door te delen, dat heeft waarde. De betrouwbare relaties die je met deze interacties opbouwt, die hebben waarde. Hoe groter de dichtheid van deze verbindingen, hoe groter de potentiële waarde die je eruit kunt oogsten. Het organiseren van deze dichtheid verloopt in drie fasen: geven, nemen en vermenigvuldigen.

Geven

Geef toegang tot alles wat waardevoller is zodra het wordt gedeeld dan wanneer het in de kelder achter slot en grendel wordt bewaard. Dit is niet een of andere revival van de flowerpowertijd, maar de werkelijkheid van zakendoen in de 21ste eeuw. Denk bijvoorbeeld aan Tesla, die de patenten van hun superchargers hebben gedeeld. Gratis! Tesla gelooft dat als andere partijen ook in deze technologie investeren, iedereen daarvan voordeel zal hebben. Dat is geen altruïstische overweging, want dit komt uiteindelijk terug naar Tesla.

Wie had ooit gedacht dat GE en Goldman Sachs hun handelsgeheimen zouden prijsgeven?

Lees het hele verhaal van Ed Lute online of in ICT/Magazine van januari/februari.

Gerelateerde berichten...