IT-manager moet lijn niet overschrijden met kunstmatige intelligentie

Vaardigheden

De krankzinnige mogelijkheden van kunstmatige intelligentie geeft de it-manager straks alle ruimte om ver buiten zijn boekje te gaan. In spreekwoordelijke zin gaat hij dan een lijn over die beter niet overschreden kan worden. Dat stelt Menno van Doorn, directeur van Verkenningsinstituut Nieuwe Technologie (VINT) van Sogeti in een artikel in ICT/Magazine.

De it-manager kan praktisch gezien dingen doen die tot dan toe niet mogelijk waren. Mogelijkheden zijn legio, maar de grote vraag is of het in alle gevallen wel acceptabel is deze toe te passen,” stelt hij. “Moet de it-manager bij twijfel ingrijpen? En dus waar nodig de business disablen? Twee pagina’s vol AI-principes – opgesteld tijdens een conferentie over Kunstmatige Intelligentie in Asilomar – gaan de it-manager ongetwijfeld helpen bij deze dilemma’s.”

 

Business enabler

Kunstmatige intelligentie staat hoog op de agenda de komende decennia. Als ‘business enabler’ doet de it-manager wat hem opgedragen wordt. Hij draait wat zij vragen. Gedreven door opportunisme zet de organisatie voortdurend een tandje bij. Zo ook bij de grootste hedgefund van de wereld, het Amerikaanse Bridgewater Associates. CEO Ray Dalio heeft besloten dat de directie een AI-systeem nodig heeft.

Het algoritme van dit systeem moet binnen vijf jaar 75 procent van alle managementbeslissingen kunnen nemen, inclusief werving en ontslag van medewerkers.

Lees het hele verhaal online of in ICT/Magazine van mei.

Gerelateerde berichten...