KPMG: Analyse van klantgegevens binnen 3 jaar op waarde geschat

BI en Big Data

Hoewel bedrijven nu nog niet veel op hebben met wijdverbreide analyse van klantgegevens, verwacht KPMG dat big dataprojecten over een jaar of 3 een vlucht zullen nemen. Dit blijkt uit internationaal onderzoek van de accountants- en adviesorganisatie onder ruim driehonderd bestuurders.

Bijna 40% van de ondernemingen verwacht bijvoorbeeld dat zij binnen 3 jaar meer inzicht in het gedrag van de klant zullen hebben. Ruim 30% wil aanzienlijk meer geld reserveren voor alle initiatieven op het gebied van data-analyses en het gebruik ervan. De grotere snelheid van besluitvorming en vermogen om beter met risico’s om te gaan, noemen velen als belangrijke voordelen.

Verder zegt de helft van de bedrijven te willen werken aan een aanpak om het hoogste rendement te halen uit alle big data-initiatieven die zij nu al nemen. Belangrijk is dan wel dat de initiatieven gekoppeld zijn en blijven aan de bedrijfsdoelstellingen.

 

Obstakels

Nu nog hebben bestuurders van ondernemingen weinig op met analyse en gebruik van klant- of andere bedrijfsgegevens. Big dataplannen krijgen weinig steun van het bestuur en staan ook niet altijd bovenaan de bestuursagenda. De leiding van de onderneming begrijpt vaak nog niet hoe zij het maximale rendement uit dit soort analyses kunnen halen.

“Bedrijven hebben toch wel de ambitie om het gebruik van big data onderdeel te maken van zowel business model als besluitvorming”, constateert Maurice Op het Veld, partner bij KPMG Advisory. “Twee belangrijke obstakels staan echter in de weg: teveel initiatieven die tegelijkertijd plaatsvinden, waardoor het bestuur er moeilijk grip op krijgt en het management dat onvoldoende gecommitteerd is om fundamentele wijzigingen aan te brengen in het business model.”

Volgens Op het Veld ligt de sleutel tot het succes in nauwe samenwerking van data-analisten met de afdelingen die te maken hebben met klanten, leveranciers en productmanagers. “Anders is de kans op mislukking groot. Dit beseft blijkt wel te leven. Zo geeft bijna 60% aan alle data-analyses intern beter te willen organiseren.”
Lees het hele onderzoek

 

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Gerelateerde berichten...

X